رنگ

رنگها ترکیبات آلی سنتزی هستند که تولید آنها افزایش یافته و به عنوان رنگ دهنده ها ، در بسیاری از صنایع نساجی ، پلاستیک سازی ، کاغذ سازی و … استفاده می شوند .

 

رنگ از ابتدای تاریخ زندگی انسان وجود داشته ، بطوریکه انسان های اولیه و غارنشین از خاک سرخ به عنوان رنگ قرمز و از گل سفید به عنوان رنگ سفید و از زغال سیاه به عنوان رنگ سیاه استفاده می نمودند. استفاده از رنگ در ابتدای تمدن انسان به منظور جذابیت آن و آراستگی بوده و گفته می شود قدمت آن به پنج هزار سال قبل از مسیح بر میگردد . مصریان اولین سازندگان رنگ آبی از سولفات مس و رنگ قرمز از سولفور جیوه و رنگ زرد از آرسنیک بوده اند.

 

اولین رنگ سنتز شده توسط ویلیام هنری پرکین ، یک دانشجوی شیمی درکالج رویان کشــف شد. او سعی به ساختار دارو گوئینین از

پایان نامه های دانشگاهی

 آنیلین ( یک ماده شیمیایی یافت شده در زغال سنگ ) داشت که در نتیجه آزمایش ، یک لجن سیاه و ضخیم تولید شد. او سعی کرد که بتواند ابریشم را با آن رنـگ کند که رنـــگی پایدار و مقاوم در برابر شویش و از بین رفتن در برابر نور بود.

 

پس از کشف اولین رنگ سنتزی در اواسط سده نوزدهم ، شیمیدانان به کشف چگونگی ارتباط بین رنگینه و ساختار مولکولی آن علاقه مند شدند . در سالهای اخیر موضوع منشأ رنگ در مولکولهای آلی به صورت علمی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است . علاوه بر آن شناخت رنگ و نحوه ی ایجاد آن ها ، امروزه اهمیت فراوانی در طراحی روز داد.

 

در اولین روز های پیدایش شیمی سنتز رنگ ، دانش بسیار کمی در مورد ساختار مولکول های آلی وجود داشت . پس از پیشنهاد فرضیه ککوله در مورد ساختار بنزن ، شیمی آلی پیشرفت سریعی داشت. رنگهای جدید در بازار از روش تحقیقی ککوله ، روی ساختار مولکولی بنزن در سال 1868 بوجود آمده اند.

 

شکل : 1-1 ساختار مولکولی بنزن

 

در اوایل قرن بیستم مواد رنگی سنتزی با رنگهای طبیعی کاملا جایگزین شدند

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...