در جهان امروز كشورها با تعامل و ارتباط متقابل اقتصادی به حیات سیاسی و اقتصادی خود تداوم می‌بخشند. تمام جنبه‌های اقتصادی یك كشور با اقتصاد سایر كشورها ارتباط پیدا كرده است. بخشی از این ارتباط به شكل نقل و انتقال بین‌المللی كالاها و خدمات تجلی می‌یابد.  مسلماً حضور در بازارهای جهانی نیازمند توان تطابق با تحولات علمی و فناورانه است. بین المللی شدن بازارهای مالی و بازارهای كالا و خدمات همراه با دسترسی سریع به اطلاعات سبب شده است كه آنچه در یك كشور روی می‌دهد به سرعت و با شدت در كشورهای دیگر احساس شود. در واقع، به سود جهانی شدن اطلاعات، فرآیندهای عملیاتی كسب و كارها تسهیل شده است (عمید، 1388، صص 202-183).

عکس مرتبط با اقتصاد

دانلود مقالات

 

روند روبه رشد توسعه فناوری اطلاعات مستلزم برنامه ریزی دقیق و علمی برای كاربری اجتماعی آن است. با توجه به شرایط ضعیف اقتصادی در بسیاری كشورهای درحال توسعه، لزوم توجه به كاربردهای اقتصادی آن موضوع ویژه‌ای است كه مورد توجه صاحب نظران و مجریان برنامه‌های توسعه قرار دارد. از طرفی با توجه به نقش شاخص بازده سرمایه گذاری در تصمیم گیری‌های مالی، اثربخشی مالی فناوری اطلاعات موضوع مهمی است كه می‌تواند نقش موثری در نگرش و تمایل بنگاه‌های اقتصادی برای توسعه آن داشته باشد. سطح سرمایه گذاری در صنعت فناوری اطلاعات افزایش قابل توجهی پیدا كرده است. این سرمایه گذاری‌ها، در سال 2003 بیش از 3 برابر هر یک از انواع سایر سرمایه گذاری‌ها است. از آن جایی كه چراغ راهنمای بخش خصوصی در انتخاب گزینه‌ها عموماً ریسك و بازده یك سرمایه­گذاری است، قطعاً انتظار بازده بسیار بالا از تجهیزات فناوری اطلاعات وجود داشته كه تا این حد سرمایه گذاری در این پدیده توسعه پیدا كرده است. برخی ارتقای عملكرد اقتصادی غیر طبیعی ایالات متحده آمریكا در نیمه دوم دهه گذشته را به فناوری اطلاعات نسبت داده‌اند. از سال 1995 تا 2002، تولید ناخالص داخلی در ایالات متحده چیزی حدود 4 درصد افزایش داشته است. این رقم در مقایسه با رقمی نظیر 37/2 درصد در نیمه اول این دهه نشان دهنده رشد غیر معمول اقتصادی در این كشور است (آدکینسون ویلیام[9]، 2004 ). بارادواج[10] و همكاران(1999) در تحلیل ارتباط بین فناوری اطلاعات و عملکرد مالی، شاخصQ توبین را به عنوان سنجه عملكرد مالی و نسبت كل سرمایه گذاری روی فناوری اطلاعات به كل فروش را به عنوان متغیر فناوری اطلاعات تعریف کرده‌اند. در این مطالعه رابطه بین متغیرهای مذكور در سال‌های 1989 تا 1993 مورد بررسی قرار گرفته و ارتباط بین دو متغیر در تمامی سالها مثبت و معنادار ارزیابی شده است. دولتشاهی و كینگ[11] (2006) نیز در بررسی تأثیر فناوری اطلاعات و درجه مجازی سازی سازمان بر عملكرد تجاری آن، این تأثیر را در كلیه صنایع مثبت ارزیابی کرده‌اند. آنها علاوه بر این؛ براین عقیده‌اند كه تناسب بین فناوری اطلاعات و سازمان مجازی، این تأثیر را افزایش می‌دهد( عمید، 1388، صص 202-183).

 تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی

بنابراین، پژوهش در مورد ارتباط فناوری اطلاعات و عملکرد شركت هم به عنوان یك بازخورد در بهبود عملكرد شرکت‌ها، و هم در توسعه كاربری فناوری اطلاعات در سایر شرکت‌های روبه تحول از اهمیت خاصی برخوردار است (کهلی[12]، 2003، به نقل از خداداد حسینی و همکاران، 1385: 83-61). لذا، مسأله اساسی در این پژوهش، بررسی ارتباط میان فناوری اطلاعات با استراتژی های تولید و عملکرد مالی با استفاده از روش CAD/CAM شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می‌باشد و به این منظور سعی شده است که با بررسی و سنجش مجموعه‌ای از عوامل مختلف که در پژوهش‌های داخلی و خارجی مطرح شده‌اند، به سوال اصلی پژوهش پاسخ داده شود.

نتیجه تصویری درباره فناوری اطلاعات

[1] ) Decision Support System

 

[2] ) Management Information System

 

[3] )Computer Aided Design

 

[4] (Theodorou

 

[5] (Florou

 

[6] ) Computer Aided Manifacturing

 

[7] (Computer Numeric Control

 

[8] )Flexible Manufacturing System

 

[9] )Adkinson William

 

[10] )Bharadwaj

 

[11] ) Qing

 

[12] )Kohli

 

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...