پیشرفت سریع جوامع بشری و به تبع آن صنعتی شدن و رشد فزاینده شهر نشینی و ازدیاد جمعیت و نیز كمبود منابع موجود همگی موجب رشد روز افزون خشونت، جنگ، تجاوز و سایر حوادث انسانی شده و در كنار سوانح طبیعی از قبیل سیل و زلزله و …. موجب شده تا اختلال استرس پس از سانحه[1] به عنوان یكی از شایع ترین اختلالات روانی خودنمایی كند (كاپلان[2] و سادوك[3] ، 2001).

 

اختلال استرس پس از سانحه اختلالی اضطرابی است كه در اثر مواجهه فرد با رویدادهای آسیب زا ایجاد و توسط همبودی سه دسته از علائم تجربه مجدد، اجتناب و بیش بر انگیختگی مشخص می شود. یكی از رواكنش های هیجانی افراد مبتلا به PTSD احساس گناه عمیق می باشد كه نخستین بار در بازماندگان قتل عام نازی ها مورد توجه قرار گرفت و بعدها در موارد دیگر از جمله جنگ، قحطی ها، زلزله‌ها و آتش سوزی های بزرگ مشاهده شد (نات[4]، 2000).

پایان نامه های دانشگاهی

 

 

احساس گناه از آنجا ناشی می شود كه بازماندگان تصور می كنند كه تلاش كافی برای نجات زندگی دیگران به عمل نیاورده‌اند (پور افكاری 1376). به غیر از احساس گناه كه بیشتر در بازماندگان سوانح دیده می شود یكی دیگر از واكنش های هیجانی كه در مبتلایان به  PTSD بروز می كند و جزء پاسخ‌های مقابله‌ای غیر انطباقی شمرده می شود خشم و رفتار پرخاشگرانه مداوم است كه گاه با خود آزاری عمدی و خود كشی ممكن است مشاهده می شود (گلدار[5] ، مایو [6]و كوئن[7] ، 2001). در مبتلایان به PTSD سایر نشانه‌های بالینی و اختلالات نیز از جمله علائم تجزیه‌ای، مسخ شخصیت، سوء مصرف الكل و وابستگی به مواد، افسردگی، اختلالات اضطرابی، ضعف حافظه، تحریك پذیری مستمر، مسائل زناشویی و مشكلات بین فردی، واكنش های روان پریشی، اختلال جسمانی كردن نیز دیده  می شود (همان منبع).

نتیجه تصویری برای موضوع افسردگی

1- Post Traumatic Stress Disorder (PTSD)

 

2- Kaplan,H.

 

3- Sadock, B.

 

4-Nat,D.P.

 

5- Geldar , M.

 

6- Mayou , R.

 

7- Cowen , P.

 

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...