اثرات اجرای طرح جامع مالیاتی بر کیفیت زندگی کاری کارکنان سازمان امور مالیاتی |
مشکلات موجود مالیاتی کشور مسئولین را بر آن داشت تا تمهیدی جدی در خصوص نظام مالیاتی بیاندیشند. به عبارت دیگر ، ایرادات و ناهمسویی سیاستها ، نظامها و فرایندهای ناکارامد مالیاتی ، عدم وجود دید یکپارچه به مؤدیان مالیاتی و اطلاعات ایشان ، عدم ارائه خدمات مناسب به مؤدیان و اطلاعات ناکافی در مورد مؤدیان و ضعف فرهنگ پرداخت مالیات منجر به افزایش هزینههای عملیاتی، افزایش شکایات و افزایش حجم فرارهای مالیاتی گردید. که در نهایت این معضل باعث کاهش درآمدهای مالیاتی و افزایش نارضایتی مؤدیان مالیاتی گردید.که نهایتاً این کاستیها اهمیت اجرای طرح جامع مالیاتی را ایجاب مینماید.
با توجه به مطالب مطروحه ، طرح جامع مالیاتی از اهمیت فوق العادهای برخوردار میباشد . این طرح به لحاظ گستردگی حجم عملیات و نحوه اجرای آن ، از ویژگیهای متمایزی نسبت به طرحهای مشابه برخوردار است. ارزش اقتصادی ، تأثیر گذاری اجتماعی ، حضور گروههای متعدد مشاور در آن ، به انضمام پیچیدگیهای فنی طرح ، باعث اعمال دقت و حساسیت ویژهای در تمامی مراحل اجرای آن شده است. با اجرای طرح جامع مالیاتی و استقرار سیستمهای فنآوری اطلاعات در سازمان امور مالیاتی کشور ، تمام فعالیتهای اقتصادی در مجموعهای یکپارچه در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گرفته و فرار مالیاتی به میزان قابل ملاحظهای کاهش مییابد.
از جمله اهداف طرح جامع مالیاتی عبارتند از:
1- افزایش درآمد های مالیاتی
2- کاهش هزینههای اجرای عملیات مالیاتی
3- افزایش میزان رضایتمندی صاحبان منافع
پدیده فرار مالیاتی بخشی به خاطر عدم وجود قوانین شفاف و بخشی نیز به خاطر رعایت نشدن عدالت مالیاتی در جامعه است. تا زمانیکه بینظمی اقتصادی باشد، فرار مالیاتی هم وجود دارد. طرح جامع مالیاتی اگر اجرا شود و همۀ سازمانها ملزم باشند اطلاعات اقتصادی را به سازمان مالیاتی ارائه کنند در آن زمان همگرایی ایجاد شده و یک مرجع اطلاعات اقتصادی واحد در کشور شکل میگیرد که همه اطلاعات در دل آن متمرکز میشود. نظام جامع مالیاتی یکی از ارکان سیستم اقتصادی هر کشوری است، اهمیت این موضوع در اقتصاد ایران تا بدانجا است که ریاست محترم جمهوری، از آن به عنوان گلوگاه برقراری عدالت اجتماعی در اقتصاد ایران یاد کرده و عنوان کردند که اجرایی شدن این نظام بیش از هر چیزی به شفاف شدن فعالیـتهای اقتصادی کشور کمک خواهد کرد. حالا این سوال پیش میآید که طرح جامع مالیاتی چیست؟ اهدافش کدام است؟ چه مراحلی را طی نموده است؟ کدام بخشها را تحت تاثیر قرار خواهد داد؟ آیا این طرح از مدل اجرا شده در سایر کشورها الگو برداری شده است؟ و دهها سوال از این نوع در ذهن مودیان مالیاتی و فعالان اقتصادی و متأسفانه کارکنان سازمان امور مالیاتی وجود دارد که به خیلی از این سوالها جوابی داده نشد. آنچه مسلم است وضعیت مالیات در مملکت انقدر اسفناك است که فهم و اعتراف به وضعیت وخیمش نیاز به فکر و تأمل چندانی ندارد و خوشبختانه مدیران عالی مملکت نیز از این وضعیت اگاهی یافته و تلاش نمودند تا کمی وضعیت سازمان را سامان دهند تا ضمن افزایش پایه مالیاتی مالیات حقه از مؤدیان با هزینه کمتر و در زمان کمتر و به صورت عادلانه ( عادلانه هم از نظر افقی و هم عمودی) وصول گردد. آنچه مسلم و بدیهی است این طرح ملی شامل برنامه های بنیادینی است که نیازمند حمایت و همراهی بخش عمدهایی از دستگاههای دولتی و مردم میباشد.
سازمانهای عصر حاضر با نگاه کاربردی به منابع انسانی آن را به عنوان دارایی هوشمند و ارزشمند در نظر دارند و بیش از پیش به ارتقاء کیفیت زندگی و رضایت شغلی کارکنان توجه دارند.بهبود کیفیت زندگی کاری مستلزم اهتمام مدیریت سازمان به تدوین سیاست های حمایتگرایانه از منابع انسانی است.
پیش بینی رضایت شغلی زنان شاغل در مشاغل خدماتی غیر دولتی مشهد
كیفیت زندگی كاری عبارت است از عكس العمل كاركنان نسبت به كار به ویژه پیامدهای فردی آن در ارضای شغلی و سلامت روحی و به پیامدهای شخصی تجربه كاری و چگونگی بهبود كار در راستای رفع نیازهای فرد تاكید دارد ویژگیهای زندگی كاری كه بر پیامدهای فردی منطبق است عبارتند از :
1-پرداخت كافی ومناسب 2- شرایط كاری امن و سالم 3- فرصت برای بكارگیری و توسعه بی واسطه استعدادهای انسانی 4- فرصت برای امنیت و رشد مداوم در آینده 5- انسجام اجتماعی در سازمان كار 6- حقوق فرد در سازمان كار 7- كار وكل فضای زندگی 8- ارتباط اجتماعی زندگی كار
در تعریف كلی می توان گفت كه كیفیت زندگی كاری به معنی تصدی ذهنی و برداشت كاركنان یك سازمان در مطلوبیت فیزیكی و روانی محیط كار و شرایط كارخود است.( عباسی،12:1390 )
كیفیت زندگی كاری در هر قوم وجامعهای معنا ومحتوای خاص دارد و نمیتوان برای آن یك شاخص عام و جهان شمول ارائه كرد .ضمناً رابطه كیفیت زندگی كاری و بهرهمندی منابع انسانی رابطهای دو سویه است .محیط كاربه شرطی دارای كیفیت است كه در آن افراد به عنوان عضو وعنصر اصلی سازمان به حساب آیند (دولان و شولر،354:1387).
اهمیت کیفیت زندگی کاری با توجه به پیچیدگی روز افزون جوامع و بازارهای کار توجه بیشتر به ماهیت نیروی انسانی را ؛ از اهمیت ویژهای برخوردار کرده است. به عقیده برخی از صاحبنظران بخشی از رکود بهرهوری و کاهش کیفیت محصولات در برخی کشورها ،ناشی از کاستیهای کیفیت زندگی کاری و تغییراتی است که در علایق و اولویتهای کارکنان پدید آمده است. کارکنان به دنبال آن هستند تا بر کارشان نظارت و دخالت بیشتری بیابند . آنان میل دارند مانند یک مهره در یک دستگاه بزرگ به شمار نیایند.
موفقیت در هر سازمانی بستگی به تخصیص و به کارگیری مناسب ابزار ، تجهیزات ، منابع مالی ، مواد خام و منابع انسانی آن سازمان در برنامههای خود دارد و این امر در صورتی امکان پذیر خواهد بود که این سازمان بتواند مهارتها ، تواناییها و خصوصیات فردی و جمعی کارکنان خود را در راستای اهداف سازمانی به کار گیرد.از این رو گفته میشود سازمان ترتیب منظم افراد برای دستیابی به اهداف مشخص است.امروزه در سازمانها توجه به منابع انسانی از ابعاد مختلف مد نظر قرار گرفته است. آموزش و ارتقای سطح تواناییها و مهارتها ،کیفیت زندگی کاری ،حفظ انگیزش و اخلاق کاری ، رضایت شغلی ، ارتقای شیوههای پاداشدهی و موارد مشابه آن به موضوعات مهم و جاری تبدیل شده است(یاوری و دیگران،100:1388).
امروزه در مدیریت معاصر مفهوم کیفیت زندگی کاری به موضوع اجتماعی عمدهای در سراسر دنیا مبدل شده است.در حالی که در دهههای گذشته فقط بر زندگی شخصی(غیرکاری) تأکید میشد . طرفداران نظریه کیفیت زندگی کاری در جستجوی نظامهای جدیدی برای کمک به کارکنان هستند تا آنها بتوانند بین زندگی کاری و زندگی شخصی خود تعادل برقرار کنند(Akdre,2006).کیفیت زندگی کاری مسألهای پیچیده و مرکب از متغیرهای محیط کاری است و فراورده ارزیابی کاری شخص از شغلش میباشد(lewis&Etal,2001).
ادگار و بودین[1] کیفیت زندگی کاری را مجموعه شرایط واقعی کار در سازمان میدانند و معتقدند کیفیت زندگی کاری نگرش و احساس کارکنان از کار خود را به صورت خاص نشان میدهد(Beaudoin&Edgar,2003).
از طرف دیگر نیل به زندگی شغلی با کیفیت ، مستلزم کوششهایی منظم از سوی سازمان است که به کارکنان فرصتهای بیشتر برای تأثیرگذاری بر کارشان و تشریک مساعی در اثربخشی کل سازمان میدهد.به این ترتیب هر سازمانی با بهر وری و کارایی مطلوب و مؤثر ، در جستجوی راههایی است تا کارکنان را به درجهای از توانایی برساند که هوشمندی خود را به کار گیرند ، که این امر بوسیله کیفیت زندگی کاری مناسب یعنی مشارکت و سهیم کردن بیشتر کارکنان در فرایند تصمیمگیری صورت میگیرد.کیفیت زندگی کاری ، نمایانگر نوعی فرهنگ سازمان یا شیوههای مدیریت است که کارکنان بر اساس آن احساس مالکیت خودگردان ،مسئولیت و عزت نفس میکنند(تمجیدی،13:1386).
با توجه به اهمیت زیاد اجرای طرح جامع مالیاتی و اثرات کلان آن بر کشور و با توجه به تأثیر آن بر زندگی کاری کارکنان سازمان امور مالیاتی در این پایان نامه سعی بر آن است تا اثرات اجرای طرح جامع مالیاتی بر کیفیت زندگی کارکنان سازمان امور مالیاتی بررسی شود.پژوهشهایی كه تاكنون صورت گرفته، اغلب کیفیت زندگی کاری را در محیطهای آموزشی بررسی كردهاند ولی پژوهش حاضر این موضوع را در یك محیط اداری و آن هم در سازمان امور مالیاتی مورد توجه قرار میدهد و به این پرسش پاسخ میدهد كه آیا طرح جامع مالیاتی بر کیفیت زندگی کاری كاركنان تأثیر دارد؟
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-11-21] [ 09:39:00 ب.ظ ]
|