ارائه یک چارچوب مدلسازی برای ارزیابیشیوه آموزشی یادگیرندگان در محیطهای یادگیری تحت وب |
یکی از مسائل مهم در نظامهای آموزشی بهویژه نظامهای یادگیری الکترونیکی، شناسایی نیاز یادگیرنده و طراحی برنامه درسی متناسب با تواناییهای کاربر و ارائه توصیههای مناسب به اوست. پایش مستمر و توجه به بازخوردهای یادگیرنده در فرایند یادگیری در این مسیر راهگشاست. شخصیسازی برنامه آموزشی در این نظام، بنا به دلایلی همچون دانش پیشزمینه، تجربیات، انگیزه و تواناییهای رفتاری متفاوت یادگیرندگان، سطوح مختلفی از کاربرد را میطلبد.
داشتن سبکهای یادگیری دانشآموزان میتواند در بسیاری از زمینهها بهمنظور افزایش یادگیری و تدریس کمک کند، در ابتدا معلمان میتوانند از مزایای گرفتن اطلاعات در مورد چگونگی یادگیری دانشآموزانشان استفاده کنند، تا برای آنها زمینهای را فراهم کند که با درک عمیقتر یاد بگیرند. و ممکن است هنگام توضیح و یا آمادهسازی مواد یادگیری کمک کند، علاوه بر این آگاه کردن دانشآموزان از سبکهای یادگیری و نشان دادن نقاط قوت و ضعف فردی، خود آنها میتواند به دانشآموزان کمک کند. علاوه بر این دانشآموزان میتوانند با تطبیق سبک آموزشی با سبک یادگیری خودشان پشتیبانی شوند که به پیشرفت دانشآموزان با مواد یادگیری و فعالیتهای موردنظر دانشآموزان از آموزش مناسب، باعث میشود که یادگیری برای آنها آسانتر شود. با توجه به موارد گفتهشده در بالا و ماهیت سیستمهای مدیریت یادگیری نیاز به یک رویکرد خودکار است که بتواند با کمترین خطا سبک یادگیری یادگیرنده را شناسایی کند تا بتوان بر اساس سبک یادگیری شناختهشده توصیهها و محتوای آموزشی مناسب را به یادگیرنده داد.
1-3 اهداف مسئله
با توجه به اهمیت سیستمهای آموزشی بهخصوص سیستمهای آموزش از راه دور که یادگیرندگان با نیازهای آموزشی متفاوت محتوای آموزشی متفاوت را فرامیگیرند این مسئله مورد تأکید میباشد که با توجه به نیاز آموزشی یادگیرنده بهترین فرایند آموزشی برای یادگیرنده اعمال شود. درحالیکه مدلسازی مشترک دانشآموزان به فراهم کردن اطلاعات واضح درباره اولویتها و رفتارهای آنها نیاز دارد، یک رویکرد خودکار مدلسازی دانشآموزان بر مبنای این مفهوم است که بر مبنای فعالیتی که دانشآموزان واقعاً در یکرشته انجام میدهند و از رفتار و اعمال آنها در رشته به اولویتها و نیازهای آنها پی ببرد. این رویکرد میتواند بر بعضی از مشکلات کشف روش یادگیری با استفاده از پرسشنامهها غلبه کند.
در یک رویکرد خودکار مدلسازی دانشآموزان، هیچ تلاش اضافهای از طرف دانشآموزان موردنیاز نیست تا سیستم بتواند اطلاعاتی درباره روشهای یادگیریشان جمعآوری کند. آنها فقط باید از سیستم برای یادگیری استفاده کنند تا اطلاعات مربوطه درباره رفتارشان فراهم شود. بنابراین، میتواند بر چندین مشکل به سبب پرسشنامههای روش یادگیری غلبه کرد. با توجه به اینکه اطلاعات به دست آمده از رفتار یادگیرندگان بدون ابهاماتی است که هنگام پر کردن پرسشنامه بوجود میآید. ابهاماتی که میتواند از فقدان انگیزش برای درست پر کردن پرسشنامه، تأثیر انتظارات از دیگران، و فقدان آگاهی از خود درباره اولویتهای یادگیری شخص بیاید. بهعلاوه پرسشنامهها ساکن هستند و روش یادگیری یک دانشآموز را در یک نقطه زمانی خاص توصیف میکنند. این موضوع رویکرد ما را مستعد خطا میکند. مثلاً اگر یک دانشآموز با گروه یادگیری خودش مخالفت کرده باشد، ممکن است همه سؤالات درباره یادگیری مشترک را با اولویت منفی جواب دهد. هرچند اگر مشکلات در روز بعد رفع شوند یا اگر دانشآموز بخواهد سؤالات را یک روز بعد پاسخ دهد، ممکن است سؤالات را کاملاً متفاوت پاسخ دهد. بهعنوان نتیجه ممکن است به خاطر اهمیت زمان دقیق و بنابراین حالت دانشآموزان در زمان پر کردن پرسشنامه روش یادگیری، از پرسشنامه فرضیه، اشتباهی نتیجهگیری شود.
در موقعیتی که در بالا بحث شد، دانشآموز یک روش یادگیری متفاوت را برای کوتاهمدت ترجیح میدهد، اما به این معنا نیست که گرایش کلی او برای روش یادگیری تغییر کرده است. هرچند اگر مثلاً دانشآموزان اولویتهای ضعیف روش یادگیریشان را آموزش ببینند، روشهای یادگیریشان هم میتواند تغییر کند. اگرچه به خاطر احتمال جمعآوری و تحلیل مکرر رفتار و اقدامات دانشآموزان، رویکرد خودکار مدلسازی دانشآموزان میتواند این تغییر را کشف کند و اطلاعات در مدل دانشآموز را بر طبق آن بهروزرسانی کند.
با توجه به مطالب گفتهشده هدف این پژوهش ایجاد یک رویکرد خودکار مدلسازی برای تشخیص و بهروزرسانی سبک یادگیری یادگیرنده در محیطهای یادگیری تحت وب است. که شامل مراحل زیر است:
- در مرحلهی نخست رفتار موردنیاز دانشآموزانی که مرتبط با فرایند شناسایی میباشند را باید تعیین نمود. این کار معمولاً بر اساس مستنداتی که در مورد مدل سبک خاص یادگیری است، انجام میگیرد و شامل بررسیهایی در مورد ویژگیها و الگوهای افزودهشده یا الحاقی، آستانههایی برای طبقهبندی دادهها و همچنین الگوهای مرتبط با هر بعد از سبک یادگیری میشود.
- مرحلهی بعدی به موضوعات مربوط به نحوهی آمادهسازی و استفاده از دادههای گردآوریشده در مورد رفتار دانشآموزان میپردازد تا اینکه از طریق این دادهها، سبکهای یادگیری را به دست آورد.
- گام نهایی عبارت است از استفاده از دادههای گرداوری شده برای توسعهی مدل و اجرای مدل و ارزیابی خروجیهای بهدستآمده از مدل.
1-3-1 هدف اصلی
به منظور بهبود فرایند تشخیص دقیق سبک یادگیری در سیستمها مدیریت آموزش به ایجاد و توسعهٔ یک مدل میپردازیم. این مدل به توسعهدهندگان سیستمهای آموزشی این امکان را میدهند که برای مکانهایی که به محیط آموزشی سنتی مناسب دسترسی ندارند، سیستمهای آموزشی تحت وب را بهصورت مناسب و انعطافپذیر و متناسب با نیازهای آموزشی یادگیرندگان ایجاد و توسعه دهند.
در این مدل یادگیرندگان در گروههای مناسب قرار میگیرند و فرایند شخصیسازی آموزش به گروهها برای همکاری و یادگیری بیشتر مورد بررسی قرار میگیرد و با تحلیل دادهها و رفتار قبلی کاربران، محتوای آموزشی مناسب به آنها ارائه میشود.
1-4 روش تحقیق
این تحقیق از روش تحقیق توصیفی تحلیلی، از شاخه پیمایشی و ازلحاظ ماهیت کاربردی و ازلحاظ زمانی مقطعی است. درروش تحقیق توصیفی هدف توصیف کردن شرایط یا پدیدههای موردبررسی است و روش زمینهیابی بهعنوان یکی از زیر بخشهای روش تحقیق توصیفی به چگونگی پراکندگی متغیرهای موردبررسی میپردازد. در این پژوهش به دنبال بررسی و تعیین روشی خودکار برای ارزیابی سبک آموزشی یادگیرندگان بر اساس اطلاعات و دادههای موجود به کمک استفاده از روشهای داده محور و رفتار محور است. لذا تحقیق از نوع توصیفی و از شاخه پیمایشی است.
برای جمعآوری اطلاعات مربوط به ادبیات موضوع و پیشینه تحقیق از کتب، پایاننامهها، مقالات، شبکه جهانی اینترنت استفادهشده است و برای جمعآوری اطلاعات موردنیاز مربوط به فصل سه و چهار، با مراجعه به دانشگاه تربیت مدرس، اطلاعات لازم در مورد متغیرهای مورد نظرجمعآوری شده است. جامعه آماری تحقیق شامل 45 دانشجوی دانشگاه تربیت مدرس میباشد.
در فصل دوم به با تعاریف و معانی سبک یادگیری اشنا میشویم و بر اساس نظریه های معتبر آموزشی انواع سبک های یادگیری را تعریف و با یکدیگر مقایسه می کنیم و همچنین انواع سیستم های مدیریت یادگیری که بر پایهٔ تخصیص سبک یادگیرنده است را بررسی میکنیم در فصل سوم به توسعه و ایجاد یک مدل برای رویکرد خودکار مدلسازی تشخیص سبک یادگیری یادگیرنده میپردازیم و در فصل چهارم به بررسی و ارزیابی نتایج میپردازیم.
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-11-21] [ 08:54:00 ب.ظ ]
|