آب و هوا در عین اینکه می تواند با کشاورزان مهربان باشد، قادر است به محصولاتشان هم صدمه بزند. رشد سریع جمعیت شهرها و نیاز این جمعیت به موادغذایی، کمبود زمین های حاصلخیز کشاورزی باعث ایجاد بحرانهای در کشورها شده است. بنابراین و در این شرایط به گفته دانشمندان می توان به کشاورزی گلخانه ای و کشاورزی شهری بصورت یک روش کارآمدتر و مقرون به صرفه تر برای افزایش تولید محصولات کشاورزی نگاه کرد. با این حال این روش و راهکار هم با مشکلاتی روبرو می باشد که ازاین موانع می توان، محدودیتهای فنی، محرکهای اقتصادی کم، الزامات قانونی، میزان قرارگیری در معرض نور خورشید، کمبود فضای مناسب برای پرورش موادغذایی، ارزش بالای زمین برای دیگر کاربری ها، پایین بودن بازگشت اقتصادی کشاورزی، تضادهای کاربری زمین (صوتی، گرد و خاک، بو، بی نظمی)، امنیت، کمبود علاقه برای کارکردن بر روی زمین، خاک آلوده شده و آلودگی شدید هوا(دهقان،1381 ص131)نام برد. با توجه به موضوعات مطرح شده مساله این است که ما هنوز با تعاریف و اهداف کشاورزی شهری آشنا نیستیم. در این تحقیق مساله این است که کشاورزی شهری چه تفاوتی با شهرهای کشاورزی دارد؟ آیا کشاورزی شهری خوب است یا بد است؟ آیا مخصوص کشور و فضاهای شهری توسعه یافته است یا مخصوص کشورها و فضاهای شهری عقب مانده؟! آیا ما باید سعی کنیم کشاورزی شهری را گسترش دهیم؟ و شهرهای کشاورزی بیشتری ایجاد کنیم یا خیر باید برعکس، آنها را محدود کنیم؟ این ها مسأله هستند، که آیا شهرهای کشاورزی و کشاورزی شهری اهدافی تولیدی دارند یا زیست محیطی؟! این سوال مطرح می شود که آیا بین کشاورزی شهری و شهرهای کشاورزی با

پروژه دانشگاهی

 توسعه شهری ارتباطی وجود دارد؟ و آیا می توان موانع و مشکلات آن را برطرف نمود؟ بنابراین این پژوهش با انجام مطالعات و استفاده از تجارب کشورهای مختلف در این زمینه  به دنبال این است که بتواند با ارائه راهکارهایی باعث گسترش کشاورزی شهری در شهرها گردد و نیاز شهرها از واردات مواد غذایی کاهش دهد و باعث بهبود ساختار اقتصادی شهرها بویژه از لحاظ اشتغال شود. امید است این پایان نامه بتواند به عنوان راهکاری برای دانشجویان علاقمند به این زمینه وسازمان های مربوطه قرارگیرد.

عکس مرتبط با اقتصاد

 

 

1-3-اهمیت و ضرورت تحقیق:

 

اهمیت تامین مواد غذایی، گیاهان دارویی و تزیینی جهت کل جمعیت شهرها بر کسی پوشیده نیست بخصوص اگر تولید آن در داخل شهرها صورت پذیرد. چنین خواستی نه تنها شهرها را به طور روزافزون به واردات مواد غذایی بی نیاز خواهد ساخت  بلکه از ورطه هولناک کمبودهای مزمن مواد غذایی نجات خواهد داد و باعث تغییر ساختارهای اقتصادی موجود شهرها نیز خواهد شد که پیامدهای آن تغییر و تحول در ایجاد اشتغال به جای بیکاری و سرانجام رونق به جای رکود اقتصادی می توان مشاهده کرد یکی از مهمترین مزایای کشاورزی شهری، ایجاد امنیت غذایی و تولید مواد غذایی سالم است. زیرا هزینه های فراهم آوری و توزیع مواد غذایی در مناطق شهری و یا واردات مواد غذایی به شهرها به طور مداوم در حال افزایش است بنابراین انتظار می رود که عدم امنیت غذایی شهری افزایش یابد. بنابراین کشاورزی شهری  می تواند به عنوان راهکاری مناسب برای حذف فقر و یا کاهش آن، ایجاد فرصت های شغلی جدید برای شهروندان (رونق اقتصادی) و تبدیل مواد زائد به یک منبع تولید عمل می کند موضوع دیگری که در رابطه با این موضوع از اهمیت برخوردار است فقدان نگرش جامع در مورد مسئله باغ ها و تکیه برنگرش های منفعل، موجب کشیده شدن سریع باغ ها و اراضی کشاورزی به داخل مناطق شهری در قالب طرح های توسعه شهری شده است. به طوری که 92درصد اراضی تملک شده، اراضی دولتی و موات اند و اکثر پروژه ها در حاشیه شهرها و در امتداد محورهای دسترسی ایجاد شده اند و  بطور ناخواسته باغ ها و زمین های کشاورزی بین محدوده آماده سازی و بافت پر شهری قرار گرفته است (معتمدی،112،1381) و به دلیل نحوه تملک و مکان یابی پروژه های آماده سازی، تخریب باغ ها و اراضی کشاورزی در  دهه های اخیر تشدید شده است. بنابراین انتظار می رود کشاورزی شهری و توسعه آن پیش شرط لازم جهت توسعه شهری باشد و با توجه به اینکه این تحقیق جزء موضوعاتی است که جدیدا در جهان به خصوص کشورهای جهان سوم به آن اهمیت زیادی داده می شود، ضرورت انجام تحقیق احساس می گردد.

 

 

 

1-4-اهداف تحقیق:

 

1-ارتباط بین کشاورزی شهری وکاهش فقر شهری و ایجاد امنیت غذایی.

 

2-تعیین ارتباط کشاورزی شهری و شهرهای کشاورزی با توسعه شهری.

 

3- تاثیر احیاء کنندگی مناظر طبیعی در بهبود سلامت افراد  جامعه (باغ درمانی).

 

4-مطالعه اثرات مثبت و منفی کشاورزی شهری در زندگی شهری.

 

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...