کشاورزی یک بخش اقتصادی فعال است و جایگاه ویژه ای در توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور ها دارد. آب و هوا یکی از مهمترین عواملی است که در طول تاریخ مورد توجه بشر بوده است و کمتر کشاورزی است که در طول روز با یک یا چند عامل  هواشناسی برخورد نداشته باشد در کشور ما به خاطر محدودیت شدید بارندگی، وجود گرمای طاقت فرسا در تابستان و سرماهای شدید در زمستان، آب و هوا نقش ویژه ای در موفقیت کشاورزی ایفا می کند و میزان تولید محصولات کشاورزی همبستگی بالایی با نزولات جوی و مناسب بودن شرایط آب و هوایی در هر سال دارد ( موسوی بایگی، 1388، ص13).

 تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی

یكی از مهمترین عوامل مؤثر در انتخاب مناطق مناسب برای كشت سویا، توجه به عناصر اقلیمی و به خصوص نیازهای حرارتی این گیاه 

پروژه دانشگاهی

 می‌باشد. امروزه نقش اقلیم در بخش كشاورزی، از طریق توزیع جغرافیایی محصول بر اساس شرایط اقلیمی، جهت پیشگیری از آسیب های احتمالی بروز سرما و یخبندان، طوفان، خشكسالی و یا كاهش آب بر هیچ كس پوشیده نیست. خسارات ناشی از عناصر اقلیمی بر روی محصولات زراعی به دلیل عدم تناسب نوع محصول با شرایط محیطی، قابل توجه است. نمونة این گونه خسارتها در نقاط مختلف جهان هر سال تكرار می‌شود. به طور مثال خسارت ناشی از سرمای دیررس بهاره و زودرس پاییزه در استان گیلان و شهرستان رضوانشهر در بعضی از سال‌ها قسمتی از محصول باغ‌های منطقه وبخش قابل توجهی از محصولات زراعی بویژه سویا را از بین می‌برد و میلیاردها ریال خسارت وارد می‌كند (اسدی، 1378). بنابراین تخصیص بهینه منابع انسانی، مادی و طبیعی با شناخت شرایط جوی و اقلیمی، جهت دستیابی به توسعه همه جانبه (پایدار) بیش از پیش آشكار می‌ گردد.

 

تفاوت‌های مكانی از نظر كشاورزی و تولید محصول، ضرورت انجام مطالعات اگروكلیماتولوژی (اقلیم كشاورزی) را آشكار می‌سازد. در حقیقت بدون فهم و درك اقلیم، هیچ منطقه و ناحیه كشاورزی، اقتصادی نخواهد بود. هر ناحیه دارای ویژگیهای مخصوص به خود می‌باشد كه با مناطق پست تر یا مرتفع‌تر متفاوت است. عوامل مذكور باعث شده كه، هر منطقه بر حسب ناهمگنی‌های فیزیكی (توپوگرافی، شیب، اقلیم) دارای مناطق زراعی مختلفی باشد. شهرستان رضوانشهر نیز به لحاظ تنوّع عوامل فیزیكی، كه ناشی از صور مختلف ناهمواریها، خاك، اقلیم و  از لحاظ مناسب بودن برای كشاورزی از منطقه‌ای به منطقه دیگر، بسیار متفاوت است. در این مطالعه مناطق مستعد كشت لوبیا، ماش و سویا به عنوان سه محصول مهم غذایی از طریق نیازهای حرارتی مشخص شده است.

عکس مرتبط با اقتصاد

 

 

لذا این تحقیق در نظر دارد با بررسی اقلیمی كشت سویا در شهرستان رضوانشهر این مشکل را برای کشاورزان حل نموده و بتواند گامی هرچند کوچک در اقتصاد کشور بردارد و براین اساس این پایان نامه را به پنج فصل زیر تقسیم نموده است.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...