و پیشینه ی تحقیق

 

1-1- طرح مسأله …………………………………………………………………………………………………………………. 2

 

1-2- اهمیت و ضرورت تحقیق ……………………………………………………………………………………………… 2

 

1-3- اهداف تحقیق ………………………………………………………………………………………………………………. 2

 

1-4- پیشینه­ی تحقیق …………………………………………………………………………………………………………… 2

 

1-5- روش تحقیق ………………………………………………………………………………………………………………… 3

 

1-6- سؤالات تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………. 3

 

فصل دوم : در آمدی بر موضوع تحقیق

 

2-1- هنر و زیبایی ……………………………………………………………………………………………………………….. .5

 

2-2- مدرنیسم و پست مدرن …………………………………………………………………………………………………. ..6

 

2-3-جریان شناسی شعر معاصر…………………………………………………………………………………..19

 

2-4- زندگی نامه ی مختصر شاعران تحقیق …………………………………………………………………………… .26

 

فصل سوم : کارکرد آوایی

 

3-1-درآمدی بر کارکرد آوایی………………………………………………………………………………………………… 32

 

3-1-1- واج آرایی ………………………………………………………………………………………………………………. 32

 

3-1-2- آوردن حروف الفبا به شکل مجزا …………………………………………………………………..          35

 

3-1-3-کاربرد حروف لاتین در بیت ……………………………………………………………………………………… 37

 

3-1-4- کاربرد واژگان لاتین به فارسی………………………………………………………………………………….. 38

 

3-1-5- تکرار یک واج در کلمه ……………………………………………………………………………………………. 40

 

3-1- 6-کاربرد کلمات تخصصی و نیمه تخصصی …………………………………………………………………….. 42

 

3-1-7- کاربرد واژگان قدیمی در شعر پست مدرن …………………………………………………………………. 44

 

3-1-8- کاربرد واژگان رکیک و بی ادبانه ………………………………………………………………………………. 45

 

3-1-9- کاربرد زنجیره وار کلمات …………………………………………………………………………………………. 47

 

3-1-10- فرایندهای واجی ………………………………………………………………………………………………….. 48

 

3-2-تکرار…………………………………………………………………………………………………………….52

 

فصل چهارم: کارکرد عاطفی

 

4-1-درآمدی بر کارکرد عاطفی……………………………………………………………………………………………… 55

 

4-1-1-عشق ………………………………………………………………………………………………………………………. 56

 

4-1-2- گریه ………………………………………………………………………………………………………………………. 63

 

4-1- 3-غم و اندوه ……………………………………………………………………………………………………………… 69

 

4-1-4-  خسته…………………………………………………………………………………………………………………….. 73

 

4-1-5-  درد ………………………………………………………………………………………………………………………. 77

 

4-1-6-  ناامیدی و بدبینی ……………………………………………………………………………………………………. 82

 

4-1-7- انتظار ……………………………………………………………………………………………………………………… 87

 

4-1-8- بی تفاوتی ……………………………………………………………………………………………………………….. 92

 

4-1-9-  ترس، هراس و دلهره ………………………………………………………………………………………………. 95

 

4-1-10-تنهایی …………………………………………………………………………………………………………………… 100

 

4-2- حس آمیزی…………………………………………………………………………………………………………………. 107

 

4-3- عناصر موهوم ……………………………………………………………………………………………………………… 107

 

4-4- باورهای عامیانه ………………………………………………………………………………………………………….. ..109

 

فصل پنجم : کارکرد نحوی

 

5-1-درآمدی بر  کارکرد نحوی …………………………………………………………………………………………….. ..112

 

5-2- نوآوری های زبانی ………………………………………………………………………………………………………. ..112

 

5-3- نقش های پر کاربرد دستوری ……………………………………………………………………………………….. 125

 

5-3-1-صفت ………………………………………………………………………………………………………………………. 125

 

5-3-2 قید …………………………………………………………………………………………………………………………… 134

 

5-3-3- کاربرد ضمایر ………………………………………………………………………………………………………….. 140

 

5-3-4- کاربرد حرف اضافه …………………………………………………………………………………………………. 147

 

5-3-5- نام آوا……………………………………………………………………………………………………………………… 149

 

5-3-6- اسم صوت ……………………………………………………………………………………………………………… 153

 

5-4- افعال منفی ………………………………………………………………………………………………………………….. 156

 

5-5- کاربرد فراوان فعل امر و نهی …………………………………………………………………………………………. 158

 

5-6- کاربرد واژه ی توی ……………………………………………………………………………………………………… 160

 

5-7- کاربرد واژه ی هی ……………………………………………………………………………………………………….. 162

 

5-8- ناتمام ماندن جملات …………………………………………………………………………………………………….. 164

 

فصل ششم : کارکردهای دیگر زبان در واژگان پرکاربرد

 

6-1- زن و نمادهای زنانه ……………………………………………………………………………………………………… 169

 

6-2-مرد……………………………………………………………………………………………………………………………….. 179

 

6-3- کودکی و بچه در شعر پست مدرن …………………………………………………………………………………. 184

 

6-4- پست مدرن و تردید ……………………………………………………………………………………………………… 185

 

6-5- جایگاه زبان محاوره در آثار پست مدرن ……………………………………………………………………….. 187

 

6-6- پست مدرن و جبرگرایی ………………………………………………………………………………………………. 189

 

6-7- خدا در شعر پست مدرن ………………………………………………………………………………………………. 190

 

6-8-مرگ ومرگ اندیشی درتفکرپست مدرن…………………………………………………………………196

 

6-9-خودکشی………………………………………………………………………………………………………..201

 

6-10- تصویرهای شعری پست مدرن   ………………………………………………………………………………….. 205                                                                                    6-11 – بی موضوعی شعرپست مدرن    …………………………………………………………………………………. 206

 

6-12- نامفهوم بودن شعرپست مدرن………………………………………………………………………………………. 207

 

6-13- بی معنایی شعرپست مدرن…………………………………………………………………………………………… 209

 

6-14-هیچ و پوچ اندیشی ………………………………………………………………………………………..210

 

6 -15-اصطلاحات شغلی………………………………………………………………………………………….213

 

6-16- کاربرد نام حیوانات ……………………………………………………………………………………………………. 216

 

6-17- کاربرد نام فصل ها …………………………………………………………………………………………………….. 222

 

6-18- کاربرد روز و شب ……………………………………………………………………………………………………… 225

 

6-19- کاربرد رنگ­ها …………………………………………………………………………………………………………… 227

 

6-20- کاربرد اعضای بدن ……………………………………………………………………………………………………. 232

 

6- 21-حواس پنجگانه …………………………………………………………………………………………………………. 234

 

6-22- طنز و شعر پست مدرن ………………………………………………………………………………………………. 250

 

6-23- خواب و ملزومات آن ………………………………………………………………………………………………… 254

 

6-24- قصه و داستان …………………………………………………………………………………………………………… 257

 

6-25- کاربرد اعداد ……………………………………………………………………………………………………………… 262

 

6-26- اسم های خاص ………………………………………………………………………………………………………… 266

 

6-27- مورد خطاب قرار دادن ………………………………………………………………………………………………. 289

 

6-28- فتوشعر ……………………………………………………………………………………………………………………… 291

 

6-29- شعر دیداری ……………………………………………………………………………………………………………… 292

 

فصل نهم: نتیجه گیری……………………………………………………………………………………………………………… 296

 

منابع و مآخذ …………………………………………………………………………………………………………………………. 301

 

فهرست جداول

 

عنوان                                                                                                                      صفحه

 

جدول شماره 1 : بسامد واژه عشق…………………………………………………………………………………………………. 56

 

جدول شماره 2: بسامد واژه گریه ………………………………………………………………………………………………….. 63

 

جدول شماره 3: بسامد واژه غم و غصه …………………………………………………………………………………………. 69

 

جدول شماره 4: بسامد واژه خسته ………………………………………………………………………………………………… 73

 

جدول شماره 5 : بسامد واژه درد ………………………………………………………………………………………………….. 77

 

جدول شماره 6 : بسامد ناامیدی و بدبینی ………………………………………………………………………………………. 82

 

جدول شماره 7 : بسامد واژه انتظار ……………………………………………………………………………………………….. 87

 

جدول شماره 8 : بسامد واژه بی تفاوتی …………………………………………………………………………………………. 92

 

جدول شماره 9 : بسامد واژه ترس، هراس و دلهره …………………………………………………………………………. 95

 

جدول شماره 10 : بسامد واژه تنهایی ……………………………………………………………………………………………. 100

 

جدول شماره 11 : کاربرد صفت منفی …………………………………………………………………………………………… 125

 

جدول شماره 12 : کاربرد غیر تنوین  دار ………………………………………………………………………………………. 134

 

جدول شماره 13 : کاربرد قیدهای بی نشانه …………………………………………………………………………………… 136

 

جدول شماره 14 : کاربرد بسامد ضمایر ………………………………………………………………………………………… 140

 

جدول شماره 15 : بسامد فعل امر و نهی ……………………………………………………………………………………….. 158

 

جدول شماره 16 : کاربرد واژه ی تویِ ………………………………………………………………………………………….. 160

 

جدول شماره 17: بسامد واژه ی هی …………………………………………………………………………………………….. 162

 

جدول شماره 18 : بسامد هیچ و پوچ اندیشی ………………………………………………………………………………… 210

پروژه دانشگاهی

 

 

 

 

جدول شماره 19 : بسامد حیوانات ……………………………………………………………………………………………….. 216

 

جدول شماره 20: بسامد فصل ها…………………………………………………………………………………………………… 222

 

جدول شماره 20 : بسامد شب و روز …………………………………………………………………………………………….. 225

 

جدول شماره 21 : بسامد رنگ ها …………………………………………………………………………………………………. 227

 

جدول شماره 22 : بسامد اعضای بدن …………………………………………………………………………………………… 232

 

جدول شماره 23: بسامد اعداد ……………………………………………………………………………………………………… 262

 

فهرست تصاویر

 

عنوان                                                                                                                      صفحه

 

تصویر شماره 1 : فتوشعر ………………………………………………………………………………………………………………. 291

 

تصویر شماره 2 : شعر دیداری ………………………………………………………………………………………………………. 292

 

تصویر شماره 3 : شعر دیداری ………………………………………………………………………………………………………. 293

 

 

 

طرح مسأله

 

قالب غزل یکی از محبوب­ترین قالب­های شعر فارسی است. پس از ظهور نیما و رواج شعر نیمایی و ارائه­ی آثار موفق در این عرصه اهل شعر و ادب شاهدند که غزل معاصر با تنوع موضوع، شکل ظاهری، قافیه­هایی متفاوت، ردیف های طولانی و نوآوری­های فراوانی از سوی شاعران دهه­ی شصت، هفتاد و هشتاد به شکلی فعال خودنمایی می­کرد.

 

دهه­ی هشتاد، مهدی موسوی با معرفی « غزل پست مدرن، برگزاری کلاس­های آموزشی، تربیت شاگرد انتشار نشریه­ی تخصصی پست مدرن دری دیگر به روی غزل معاصر ما گشود و شاگردانش او را به عنوان پدر غزل پست مدرن مورد خطاب قرار دادند.بارزترین ویژگی که این نوع غزل را از همه­ی غزل­های ادبیات فارسی متمایز می سازد، زبان این نوع غزل است، در این تحقیق نقش­های آوایی، عاطفی، نحوی این غزل­ها مورد بررسی قرار گرفته و نوآوری های زبانی و واژگان پرکاربردو دیگر کارکردهای زبان تحلیل می گردد.

 

1-2- اهمیت و ضرورت تحقیق

 

نبودن پژوهش مدوّن پیرامون این موضوع و نقش اساسی و متفاوت  کارکرد واژگان در شکل­گیری غزل پست مدرن،  نقش یک پژوهش در شناخت این شیوه ی نو آورانه ،علاقه ی نگارنده نسبت به قالب غزل و ادبیات معاصرو روشن کردن ابعاد شعر پست مدرنرا می­توان اهمیت و ضرورت انجام این تحقیق به شمار آورد.

 

1-3- هدف تحقیق

 

جایگاه زبان و واژگان در دادن شکلی دیگرگونه به غزل پست مدرن و کارکرد های زبانی بررسی می گردد تا در شناخت بهتر این نوع شعری به مخاطب یاری رساند.و انگیزه ای برای پژوهش های بعدی درباره ی این تجربه ی جدید شعری باشد.

 

1-4- پیشینه­ی تحقیق: ( مروری بر تحقیقات داخلی و خارجی )

 

کتاب­های فراوان و مقالات بسیاری  با موضوع پست مدرن به چاپ رسیده است که ارتباط آن­ها با موضوع این پژوهش در حد آشنایی با نگرش پست مدرن و ادبیات پست مدرن در دیگر کشورهاست. اما اثری که به طور مستقل شعر پست مدرن را در ادبیات فارسی بررسی کند به چاپ نرسیده است. فقط پایان نامه­ی
« رویکردی به مدرنیسم در غزل معاصر » که در دانشگاه سیستان و بلوچستان به قلم آقای محمود طیب و استاد راهنمای ایشان دکتر محمد علی زهرا زاده می­تواند در شکل­گیری این ذهنیت که ادبیات کلاسیک فارسی چگونه به مرحله مدرن رسید به ما کمک کند تا ما در این پژوهش رسیدن به پست مدرن را بررسی نماییم. و موضوع کار ایشان و  این پژوهش تفاوت فراوانی دارند. پایان نامه ی اخیر با این کار پژوهشی تفاوت فراوانی دارد. چون مدرن و پست مدرن درلفظ و معنا و شعر دو طیف جداگانه اند. نزدیک بودن زمان سروده شدن غزل ها با زمان این پژوهش و برخورد دولت با فعالیت موسوی و اختصاری و درک نشدن این شعر از سوی بسیاری از مخاطبان حتی مخاطب خاص ادبیات باعث شده که موضوع تحقیق برای اهل شعر و ادب تا این زمان ناشناس باقی بماند.

 

1-5- روش تحقیق

 

روش تحقیق این پژوهش به صورت کتابخانه­ای و اسنادی است. در ابتدا کتاب ها و مقالات مرتبط با غزل پست مدرن و پست مدرن و مجموعه شعرهای در دسترس شاعران شاخص که در دهه­ی هشتاد منتشر شده را یافته و با مطالعه دقیق و فیش برداری کارکردهای مختلف زبان را در این اشعار بررسی شده است.  مطالب لازم استخراج و پس از اتمام فیش برداری مطالب جمع­آوری شده در پاسخگویی به پرسش­های مطرح شده طبقه بندی و تدوین گردید.

 

1-6- سؤالات تحقیق

 

    1. دایره ی واژگان به کار رفته در غزل پست مدرن تا کجا گسترده است؟

 

    1. نو آوری های زبانی غزل پست مدرن چگونه است؟

 

    1. واژگان در کارکرد عاطفی، آوایی و نحوی غزل پست مدرن چه نقشی دارند؟

 

  1. واژگان پرکاربرد غزل پست مدرن چه ارتباطی با نگرش پست مدرن دارند؟

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...