خودكشی دارای ریشه لاتین است و مركب از دو لغت Sui به معنی خود و Caedere  كشتن می باشد. مرگی كه ناشی از خودكشی عمدی و توسط خود شخص روی می دهد، اقدامی آگاهانه در جهت نابودسازی خود می باشد. روشن ترین دلیل خودكشی، مشكلات پیچیده انسان نیازمندی است كه برای رهایی از مشكلات خود، خودكشی را به عنوان بهترین راه حل انتخاب می كند. خودكشی عملی اتفاقی و بی معنی نیست ، بلكه راهی برای رها شدن از یك مشكل یا بحران است كه شخص را به طور شدید رنج می دهد . خودكشی با نیازهای برآورده نشده، احساس یأس و درماندگی، تعارض های دوگانه در زندگی و فشار روانی غیر قابل تحمل رابطه مستقیم دارد. به نظر می رسد خودكشی یك اقدام فردی می باشد كه امكان دارد از جانب شخص سر بزند و در بروز آن عوامل اجتماعی نیز نقش اساسی دارند. خودکشی خطرناک‌ترین پیامدی است که در افرادی که از بیماری افسردگی رنج می‌برند بیشتر بروز می‌کند. بیشتر افرادی که اقدام به خودکشی می‌کنند از بیماری افسردگی و یا اختلال افسردگی رنج می‌برندوی با بیان این که این افراد به دلیل احساس گناهی که می‌کنند و تغییرات خلقی که در آنها ایجاد می‌شود دست به این عمل می‌زنند.بنابراین این گروه از افراد بیشتر از سایر افراد در معرض خطر خودکشی قرار دارند پاپیری ) 1376(، در تحقیق خود ۴۰ نفر از دانش آموزان دختر و پسر را كه سابقه اقدام به خودكشی داشتند، بطور تصادفی انتخاب نمود و به دو گروه آزمایشی و كنترل تقسیم نمود. بعد از ۵۴ جلسه آموزش حل مسأله به دو گروه آزمایشی، این نتایج حاصل شد كه آموزش مهارت حل مسأله می تواند در كاهش میزان افسردگی و ناامیدی و بهبود مهارت های مقابله ای نوجوانان اقدام كننده به خودكشی مؤثر باشد..همچنین بررسی ویژگی های شخصیتی و کمال گرایی نیز در افراد افسرده در خور توجه است. اگر­چه خصوصیات شخصیتی زیادی وجود دارد اما از جمله مهمترین و با نفوذترین مدل­ها در بررسی صفات شخصیت در دهه­های اخیر مدل پنج عاملی بوده است که بیش از همه، پژوهش در حوزه شخصیت را به خود اختصاص داده است(نگ،2003؛ به نقل از کرجی،1391).این پنج عامل اصلی شخصیت عبارتند از: روان­نژندی، برون­گرایی، انعطاف­پذیری، دلپذیری و وظیفه شناسی، که مک­کری و کاستا(1987؛به نقل از کرجی،1391). اساسا این پنج عامل را به عنوان تمایلاتی که زمینه زیستی دارند معرفی کرده­اند، این دو محقق بیان می­کنند صفات شخصیت، مانند ­خلق ­وخو، آمادگی­هایی درونی در مسیر رشد بوده و اساسا از تاثیرات محیطی مستقل هستند(پرون و جان، بی­تا؛ ترجمه­ی کدیور و جوادی،1385؛به نقل

پروژه دانشگاهی

 از کرجی،1391).

نتیجه تصویری برای موضوع افسردگی

یکی دیگر از متغیرهایی که می­تواند به طور بالقوه بر انگاره پردازی خودکشی تأثیرگذار باشد کمال­گرایی است. از جمله مشکلات افراد انگاره پرداز خودکشی نداشتن اهداف کوچک و خرد قابل دستیابی است. بنابراین کمال­گراها که اهداف بزرگ و بعضا غیر قابل دستیابی دارند گرایش بیشتری به افکار خودکشی از خود نشان می­دهند. افرادی که دارای باورهای غیر مرتبط با کمال­گرایی هستند، درباره توانایی خود برای انجام کارها به نحو شایسته، دچار تردید می­شوند. این افراد در صورت انجام ندادن هر کاری با بالاترین کیفیت در شایستگی خود شک کرده و عزت نفس خود را از دست می­دهند(نیکدل،1387).

 

معمولا افراد كما ل طلب دچار افسردگی می شوند، چراكه عمده تمركز آنها بر موضوعاتی همچون لیاقت فردی وانتقاد فردی است. آنها به سرزنش وا نتقاد و حمله به خود می پردازند واحساسات شدیدی ا ز گناه، شرم، شكست و ناشایستگی به آنها دست می دهد.

 

پژوهشگران در ارتباط  كما ل گرایی وا فسردگی به این نتیجه رسیده اند كه پندار كامل بودن، گونه های دفاع برای كنارآمدن با والدین سختگیر، تنبیه گر، قضاوتی و مخرب است(شاطریان و همکاران،1390).

 

شناسایی عوامل موثر در انگاره پردازی خودکشی اهمیت فراوان دارد زیرا با شناسایی این عوامل از پیامدهای منفی آن در زمینه مسائل روانی، و هزینه های مادی پیشگیری می شود. در واقع اساسی ترین وجهی که انجام این پژوهش را ضروری می­سازد. تأثیرهای نامطلوب انگاره پردازی خودکشی و پیامدهای ناشی از آن به لحاظ تجربی و نظری در این زمینه می باشد. همچنین. شیوع خودكشی در بین افراد افسرده روبه افزایش است. بیشتر افراد افسرده ای كه اقدام به خودكشی میكنند از لحاظ اجتماعی منزوی هستند پس جا دارد که این مهم مورد توجه و علت یابی قرار گیرد و راهبردهای ایجاد وضعیت مطلوب روشن گردد  بنابراین پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه ویژگی­های شخصیتی و کمال­گرایی باانگاره پردازی خودکشی در بیماران افسرده شهر کرمانشاه صورت گرفت.

 تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی

 

 

اهمیت و ضرورت انجام تحقیق

 

افسردگی یکی از شایعترین اختلالات روانی در جوامع امروزی به شمار می رودبه طوری که عنوان سرما خوردگی روانی به آن تعلق گرفته است.خیل مهمی از مردم جهان سالانه با مشکلات روانی ناشی از افسردگی درگیر می شوند.(راهنمای تشخیصی و آماری اختلال های روانی،2001).

 

با توجه به روند رو به رشد مشکلات روانی و ابعاد گسترش این بیماری بررسی عوارض و جوانب و عوامل تأثیر گذار بر روی این بیماری های شایع از جمله ضرورتهای تحقیق های امروزی است. . فکر خودكشی پدیدهای را كه نسبتا ممکن است با گذشت زمان كاهش یا افزایش یابد، تصمیم برای ارتکاب رفتار خودكشی ممکن است تکانشی، بدون اندیشیدن قبلی كافی بوده یا نتیجه نشخوار ذهنی طولانی باشد. در تحقیقات گذشته ویژگی های شخصیتی و کمال گرایی با انگاره پردازی خودکشی در افراد افسرده مرتبط بوده اند.

 

با این وجود مطالعات چندانی همه این متغیرها را به عنوان عوامل پیش بین  اصلی یا تعاملی افسردگی بررسی نکرده اند.با مطالعه همزمان این متغیرها می توان قدرت تبیین نسبی آنان در بیماران افسرده توجیه کرد.

 

در مطالعه حاضر، هدف بررسی این است که آیا بین ویژگی های شخصیتی و کمال گرایی با انگاره پردازی خودکشی در افراد افسرده رابطه وجود دارد؟

 

یک سری از مطالعات ویژگی های شخصیتی و کمال گرایی را با انگاره پردازی در افراد افسرده بررسی نکرده اند.در حقیقت تحقیق و بررسی متغیرها و نتایج حاصل از این پژووهش ها باعث توجه هرچه بیشتر متخصصان به متغیرهای فوق و نقش آنها در ایجاد و تداوم اختلال افسردگی در افراد مبتلا خواهد شد.و همچنین زکینه ساز سایر پژوهش های دیگر در این راستا می سود.از این رو انجام پژوهش در این رابطه قطعی به نظر می رسد.

 

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...