خانواده یکی از مهمترین نهادهای جامعه و شکل دهنده شخصیت آدمی است. مطلوبیت رضایت خشنودی، کیفیت کارکرد خانواده عوامل بسیار تاثیرگذاری در شکوفایی رشد و پیشرفت اعضای خانواده است. به نظر می رسد تاثیر متقابل این عوامل در موفقیت و پایداری ازدواج نقش بسزایی داشته باشد (لوکه و ویلیامسون[1]، 1985 به نقل از بهبودی، هاشمیان، پاشا شریفی، نوابی نژاد،1388).

 

وقتی زن و شوهر از زندگی خود رضایت داشته باشند، خانواده از استحکام خوبی برخوردار می شود و آن را می توانند با مسائل و مشکلات به درستی برخورد کنند و از آسیب ها در امان بمانند. بنابراین از آن جا که رضایت زناشویی می تواند در دوام و پایداری ازدواج نقش داشته باشد، اهمیت مسئله ایجاب می کند که هنگام همسر گزینی علاوه بر عوامل عینی نظیر مذهب، طبقه اجتماعی، شیوه لباس پوشیدن، سن، قیافه و تحصیلات به عوامل مهمتری چون ویژگی های شخصیتی که در درازمدت پایدار هستند توجه کرد. تا با انتخابی درست در سایه خشنود و رضایت زوجی محیط سالم و سازنده فراهم شود تا پایه و اساس نسل های آینده، پیشرفت جامعه و انتقال فرهنگ و ارزش ها در آن امکان پذیر شود. (فاضل، حق شناس، کشاورز، 1390).

 تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی

پایان نامه های دانشگاهی

 

اما باید به یاد داشت که اختلاف و تعارض بین زن و شوهر طبیعی است. به دلیل اهمیت کنش ورزی همسران گاهی پیش می آید که اختلاف دیدگاه روی دهد یا نیازها برآوده نشود. در نتیجه همسران نسبت به یکدیگر احساس خشم، نا امیدی و نا خشنودی می کنند. اما هنگامی که تعارضات به حد بالای خود برسند منجر به طلاق می شود. شیوع روز افزون این پدیده پژوهشگران و نظریه پردازان خانواده و ازدواج را بر آن داشته تا در مورد عامل و عوامل تاثیر گذار بر آن به بررسی و کنکاش بپردازند برای مقابله با معضل طلاق می توان به بررسی ریشه آن پرداخت. برخی از پروهش هایی که عوامل زمینه ساز در مورد طلاق صورت گرفته نشان داده است که یکی از مهمترین و عمیق ترین ریشه های طلاق ویژگی شخصیت زوج هاست برخی از ویژگی های شخصیتی و اختلافات شخصیت تعارضات را بین زوج ها افزایش می دهد و تداوم زندگی زناشویی را تهدید می کند (جلیلی، بخشایشی و فارسی نژاد، 1388).

 

بنابراین ضروری است با دیدگاهی آسیب شناسانه به علل ناسازگاری های زناشویی و عدم موفقیت در ازدواج ها پرداخته و نقش عواملی چون ویژگی های شخصیتی را در حل تعارض و سازگاری زناشویی مورد بررسی قرار گیرد. زیرا عدم وجود جو سالم در خانواده از موانع اصلی انتقال آداب رسوم و فرهنگ و ارزش های مثبت جامعه به نسل های بعدی است. بر این اساس محقق نیز در این تحقیق در صدد بررسی «رابطه با شخصیت با حل تعارض و سازگاری زناشویی است».

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...