یکی از راه­های سرمایه گذاری و تشکیل سبدی  از دارایی­ها، سرمایه­گذاری در بورس اوراق بهادار می باشد. در کشورهای پیشرفته بخش عمده­ای از سرمایه گذاری­ها از طریق بازارهای مالی (بورس­ها) انجام می­پذیرد. انتخاب و گزینش سهام شرکت­های حاضر در بورس اوراق بهادار و تشکیل پرتفوی سهام بهینه بستگی به عوامل متعددی دارد که تصمیم­گیری را برای تحلیل­گران و کارشناسان پیچیده می­نماید. تحقیقات و مطالعات بسیاری در حوزۀ تعیین اولویت معیارهای انتخاب سهم و تشکیل پرتفوی بهینه با توجه به معیارهای مختلف و استفاده از مدل­های مدرن در تعامل با یکدیگر انجام گرفته است. با این وجود مدل­های کمی همزمان رویکردهای بنیادی و تکنیکال را برای ساخت پرتفوی درنظر می­گیرند. مسألۀ اصلی این تحقیق ارزیابی سهام و ساخت پرتفوی با استفاده از یک سیستم خبره است که هر دو رویکرد را مد نظر قرار می­دهد. حال سؤال این است که آیا می­توان با استفاده از این سیستم و ورودی های انتخاب شده پرتفویی انتخاب کرد که پر بازده­ترین سبد سهام باشد و آیا این تصمیم­گیری با سرعت و دقت بیش­تری نسبت به مدل­های کلاسیک انتخاب پرتفوی انجام خواهد شد؟

تصویر درباره بازار سهام (بورس اوراق بهادار)

پروژه دانشگاهی

 

 

 

1-2 هدف­های تحقیق

 

هدف اصلی این مطالعه ساخت پرتفوی بهینۀ سهام با استفاده از سیستم خبرۀ فازی مبتنی بر قاعده می باشد. اهداف دیگر عبارتند از: بررسی عملکرد مدل در انتخاب پرتفوی، تعامل بین تصمیم گیرندگان و سیستم در سطح بالا، حمایت از مدیران پرتفوی در تصمیم­های سرمایه­گذاری.

 

 

 

 

 

1-3 اهمیت موضوع تحقیق و انگیزش انتخاب آن

 

الف) سرمایه­گذاری بهینه علاوه بر این که باعث افزایش ثروت سهامداران می­شود در دیدگاه کلان باعث رشد اقتصادی هر کشور نیز می­گردد.      

عکس مرتبط با اقتصاد

ب) استفاده از مدل­های جدید و دقیق­تر می­تواند بازدهی سرمایه­گذاری را بیش­تر کند و همچنین منجر به تخصیص بهینۀ سرمایه شوند.

 

ج) ورود به بازار سرمایه و استفاده از ابزارهای جدید به منظور کسب بازدهی بیش­تر گامی در راستای کاراتر شدن بازار است.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...