بازتاب مسائل کودکی دراشعارپروین اعتصامی، فروغ فرخزاد و احمدرضا احمدی |
برخی از شاعران به شعر کودک علاقه نشان داده اند و یا گاهی در اشعارشان به مسائل مربوط به کودکی پرداخته اند .
نگاه ، سبک ، زبان و تخیل این شاعران با شاعرانی که صرفاً برای خواص و بزرگسالان شعر می گویند تفاوت دارد . نویسنده ی این رساله می خواهد علل این تفاوت را بررسی و تحلیل نماید . در بخش نخست رساله برخی آرای پیاژه ، فروید ، یونگ ، لکان نقد و بررسی خواهد شد.
در بخش دوم رساله با توجه به آرای روان کاوان مذکور اشعار پروین اعتصامی ( شاعر سنت گرا )، فروغ فرخزاد ( شاعر نو گرا ) و احمد رضا احمدی ( شاعر معاصر ) طبقه بندی و نقد خواهد شد .
1-2 هدف های تحقیق
هدف اصلی
– شناخت مؤلفه های کودکی در اشعار بزرگسال
هدف فرعی:
– بررسی تعدادی از مفاهیم روانشناسی کودکان در اشعار پروین اعتصامی ، فروغ فرخزاد و احمدرضا احمدی .
1-3 اهمیت موضوع تحقیق و انگیزه انتخاب آن
– با توجه به اینکه درباره ی روان شناسی شعر کودک کمتر تحقیق شده است نویسنده رساله می خواهد گامی هر چند کوچک در این زمینه بر دارد .
1-4 سوالات و فرضیه های تحقیق
- بازتاب کودکی در شعرهای پروین اعتصامی ، فروغ فرخزاد و احمدرضا احمدی چگونه است ؟
- مسائل مربوط به کودکی در اشعار پروین اعتصامی ، فروغ فرخزاد و احمدرضا احمدی چه تفاوت هایی با هم دارند ؟
فرضیه های تحقیق:
– بازتاب کودکی در اشعار هر کدام از این سه شاعر کاملاً متفاوت است و فروغ فرخزاد بی پرده تر از دو شاعر دیگر کودکی اش را در اشعارش به نمایش گذاشته است .
– بازگشت به کودکی در اشعار پروین اعتصامی واژگانی است در اشعار فروغ فرخزاد ، حسی و در اشعار احمدرضا احمدی تصویری است .
1-5تعاریف عملیاتی متغیرهاوواژه های كلیدی:
مفهوم کودکی : کودکی بدایت اعمال ، رفتار و افکار انسانی است که ناخواسته پا به عرصه ی وجود گذاشته و با آگاهی هایی که از محیط و والدینش می گیرد ، می خواهد مسیر زندگی اش را طی کند .
خودمیان بینی :
شاعر بین من خود و محیط فرقی قائل نمی شود .
تشخیص :
زنده و جاندار انگاشتن عناصر طبیعت را تشخیص گویند .
واژه های کلیدی:
فروید ، پیاژه ، نوستالژیک ، تشخیص ، خودمیان بینی
1-6 روش تحقیق
اسنادی – کتابخانه ای
1-7 قلمرو تحقیق
در این تحقیق از همه ی اشعار سه شاعر نامبرده و کتاب های روان شناسی استفاده گردیده است .
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-11-22] [ 02:38:00 ق.ظ ]
|