سبك رهبری یا مدیریت تعیین كننده جو، فرهنگ و راهبردهای حاكم بر سازمان است. سبك مدیریت مجموعه ای از نگرش ها، صفات و مهارت های مدیران است كه برپایة چهار عامل نظام ارزش ها، اعتماد به كارمندان، تمایلات رهبری و احساس امنیت در موقعیت های مبهم شكل می گیرد. سبك مدیریت مدیران، بیانگر چگونگی تعامل آن ها با كاركنان تحت سرپرستی می باشد.موضوع مدیریت مورد توجه بسیاری از پژوهشگران واقع شده است. نتایج این پژوهش ها منجر به ارائه و توسعه تئوری های مختلفی در زمینه سبك های مدیریت مدیران شده است. بررسی این تئوری ها طیف وسیعی از سبك های مدیریت از سبك های آمرانه و استبدادی تا سبك های مشاركتی و تحول گرا را نشان می دهد. سبك های مختلف مدیریت عبارتند از: سبك های آمرانه، هرج و مرج طلب، بوروكراتیك، دموكراتیك، مشورتی، مشاركتی، تحول گرا، عمل گرا و … باید خاطر نشان نمود كه هر یك از سبك های رهبری خاص برای همة موقعیت های گوناگون سبك های متفاوت را برای مدیریت كاركنان خود با توجه به فرهنگ حاكم بر سازمان و بلوغ سازمانی كاركنان برگزیند(الوانی،1384،ص24).

 

امروزه كاركنان از تحصیلات بالایی برخوردارند و كارها بیشتر تخصصی شده است، بنابراین نمی توان آن ها را مثل گذشته وادار به انجام كاركرد. در سازمان های امروزی نیاز بیشتری به مشاركت كاركنان در مدیریت سازمان می باشد، در حقیقت متغیر سبك مدیریت از حالت

دانلود مقالات

 مدیریت استبدادی به سمت مدیریت مشاركتی منجر به موفقیت هر چه بیشتر سازمان می گردد.سبك رهبری كه منجر به مشاركت گروهی كاركنان و تشكیل گروه های كاری گردد، موجب انجام اثربخش،كارآمد، منظم و هماهنگ كارها می گردد. علاوه بر این به كارگیری سبك مدیریت حمایتی و مشاركتی منجر به افزایش لذت انجام كار دركاركنان می گردد. با توجه به این كه موضوع مورد نظر گروه مدیریت آموزشی است و این پست یكی از پست های مهم و حساس در عرصة تعلیم و تربیت می باشد و از آن جا كه این رشته تخصصی است و این علم به توجه به عمل در عرصة یادگیری پیوند عمیقی دارد و از آن جا كه نباید جریان تعلیم و تربیت را صرفاً به درس وكتاب و معلم و شاگرد محدود سازیم بلكه ما باید آن را جریانی را تلقی كنیم كه در آن نسل بزرگتر قدرت و آگاهی نسل كوچكتر را در زمینه های جهان شناسی، انسان شناسی، محاسبات اقتصادی و سیاسی و پیشرفت و تكامل گسترش دهد و از طریق پرورش قدرت تفكر در افراد آن ها را برای برخورد با مسایل آماده سازد،‌ كه در این صورت تعلیم و تربیت اساسی ترین فعالیت انسان است.( همان منبع، ص‌ 25)

عکس مرتبط با اقتصاد

پورتر و همكارانش “1974” تعهدسازمانی را پذیرش ارزشهای سازمان و درگیرشدن در سازمان تعریف می كنند و معیارهای اندازه گیری آن را شامل انگیزه ، تمایل برای ادامه كار و پذیرش ارزشهای سازمان می دانند.چاتمن و اورایلی “1968” تعهد سازمانی را به معنی حمایت و پیوستگی عاطفی بااهداف و ارزشهای یك سازمان ، به خاطر خود سازمان و دور از ارزشهای ابزاری آن “وسیله ای برای دستیابی به اهداف دیگر” تعریف می كنند (رنجبریان ، 1375،ص48).

 

تعهد سازمانی عبارت از نگرشهای مثبت یا منفی افراد نسبت به كل سازمان “نه شغل ” است كه در آن مشغول به كارند. در تعهد سازمانی شخص نسبت به سازمان احساس وفاداری قوی دارد و از طریق آن سازمان خود را مورد شناسایی قرار می دهد.سوال اصلی پژوهش:آیا بین سبك های مدیریت مدیران و رضایت شغلی و تعهدسازمانی كاركنان رابطه ای وجود دارد؟

 

پیش بینی رضایت شغلی زنان شاغل در مشاغل خدماتی غیر دولتی مشهد

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...