……………………………………………………………………………           54

 

یافته ها               ……………………………………………………………………………           55

 

فصل پنجم (بحث و نتیجه گیری)

 

بحث                 ……………………………………………………………………………                  128

 

نتیجه گیری        …………………………………………………………………………..                        144

 

پیشنهادها           ……………………………………………………………………………                  146

 

 

 

منابع                   ……………………………………………………………………………           149

 

پیوست ها             ……………………………………………………………………………          154

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

عنوان                                                                                                          شماره صفحه

 

جدول شماره 1    ……………………………………………………………………………………………………………………56

 

جدول شماره 2    ……………………………………………………………………………………………………………………60

 

جدول شماره 3    ……………………………………………………………………………………………………………………64

 

جدول شماره 4    ……………………………………………………………………………………………………………………68

 

جدول شماره 5    ……………………………………………………………………………………………………………………72

 

جدول شماره 6    ……………………………………………………………………………………………………………………76

 

جدول شماره 7    ……………………………………………………………………………………………………………………80

 

جدول شماره 8    ……………………………………………………………………………………………………………………84

 

جدول شماره 9    ……………………………………………………………………………………………………………………88

 

جدول شماره 10   ………………………………………………………………………………………………………………….92

 

جدول شماره 11   ………………………………………………………………………………………………………………….96

 

جدول شماره 12   ………………………………………………………………………………………………………………….100

 

جدول شماره 13   ………………………………………………………………………………………………………………….104

 

جدول شماره 14   ………………………………………………………………………………………………………………….108

 

جدول شماره 15   ………………………………………………………………………………………………………………….112

 

جدول شماره 16   …………………………………………………………………………………………………………………..116

 

جدول شماره 17   ……………………………………………………………………………………………………………………120

 

جدول شماره 18   …………………………………………………………………………………………………………………..124

 

جدول شماره 19   …………………………………………………………………………………………………………………..128

 

جدول شماره 20   …………………………………………………………………………………………………………………..132

 

جدول شماره 21   …………………………………………………………………………………………………………………… 136

 

جدول شماره 22   …………………………………………………………………………………………………………………… 140

 

جدول شماره 23   …………………………………………………………………………………………………………………… 144

 

جدول شماره 24   …………………………………………………………………………………………………………………… 148

 

جدول شماره 25   …………………………………………………………………………………………………………………… 152

 

جدول شماره 26   …………………………………………………………………………………………………………………… 153

 

جدول شماره 27   …………………………………………………………………………………………………………………… 154

 

جدول شماره 28   ……………………………………………………………………………………………………………………155

 

جدول شماره 29   ……………………………………………………………………………………………………………………156

 

جدول شماره 30   ……………………………………………………………………………………………………………………157

 

جدول شماره 31   ……………………………………………………………………………………………………………………158

 

 

 

 

 

عنوان                                                                                             شماره صفحه

 

نمودارشماره   1   ……………………………………………………………………………………………………………………57

 

نمودارشماره  2    ……………………………………………………………………………………………………………………58

 

نمودارشماره  3    ……………………………………………………………………………………………………………………59

 

نمودارشماره  4    ……………………………………………………………………………………………………………………61

 

نمودارشماره  5   . …………………………………………………………………………………………………………………..62

 

نمودارشماره  6    ……………………………………………………………………………………………………………………63

 

نمودارشماره  7   ……………………………………………………………………………………………………………………65

 

نمودارشماره  8   ……………………………………………………………………………………………………………………66

 

نمودارشماره  9   ……………………………………………………………………………………………………………………67

 

نمودارشماره  10 ……………………………………………………………………………………………………………………69

 

نمودارشماره  11 ……………………………………………………………………………………………………………………70

 

نمودارشماره  12 ……………………………………………………………………………………………………………………71

 

نمودارشماره  13 ……………………………………………………………………………………………………………………73

 

نمودارشماره  14 ……………………………………………………………………………………………………………………74

 

نمودارشماره  15 ……………………………………………………………………………………………………………………75

 

نمودارشماره  16 ……………………………………………………………………………………………………………………77

 

نمودارشماره  17 ……………………………………………………………………………………………………………………78

 

نمودارشماره  18 ……………………………………………………………………………………………………………………79

 

نمودارشماره  19 ……………………………………………………………………………………………………………………81

 

نمودارشماره  20 ……………………………………………………………………………………………………………………83

 

نمودارشماره  21 ……………………………………………………………………………………………………………………84

 

نمودارشماره  22 ……………………………………………………………………………………………………………………85

 

نمودارشماره  23 ……………………………………………………………………………………………………………………86

 

نمودارشماره  24 ……………………………………………………………………………………………………………………87

 

نمودارشماره  25 ……………………………………………………………………………………………………………………89

 

نمودارشماره  26 ……………………………………………………………………………………………………………………90

پایان نامه های دانشگاهی

 

 

نمودارشماره  27 ……………………………………………………………………………………………………………………91

 

نمودارشماره  28 ……………………………………………………………………………………………………………………93

 

نمودارشماره  29 ……………………………………………………………………………………………………………………94

 

نمودارشماره  30 ……………………………………………………………………………………………………………………95

 

نمودارشماره  31 ……………………………………………………………………………………………………………………97

 

نمودارشماره  32 ……………………………………………………………………………………………………………………98

 

نمودارشماره  33 ……………………………………………………………………………………………………………………99

 

نمودارشماره  34 ……………………………………………………………………………………………………………………101

 

نمودارشماره  35 ……………………………………………………………………………………………………………………102

 

نمودارشماره  36 ……………………………………………………………………………………………………………………103

 

نمودارشماره  37 ……………………………………………………………………………………………………………………105

 

نمودارشماره  38 ……………………………………………………………………………………………………………………106

 

نمودارشماره  39 ……………………………………………………………………………………………………………………107

 

نمودارشماره  40 ……………………………………………………………………………………………………………………109

 

نمودارشماره  41 ……………………………………………………………………………………………………………………110

 

نمودارشماره  42 ……………………………………………………………………………………………………………………111

 

نمودارشماره  43 ……………………………………………………………………………………………………………………113

 

 

 

 

 

تغییرات سریع اجتماعی و گسترش روزافزون وسایل ارتباط جمعی و همچنین افزایش سطح دانش عمومی در کشورها در سال های اخیر، سازمان های خدماتی و اجتماعی را با توقعات و انتظارات جدید روبرو ساخته است که پاسخگویی به آن ها با سازو کارهای سنتی و به شیوه مرسوم امکان پذیر نیست. نگاهی به دستاوردهای چشمگیر جوامع طی ادوار مختلف تاریخ مدون بشر نشانگر این واقعیت است که برنامه ریزی به عنوان مهم ترین رشد و توسعه سازمان پیوسته جایگاه ویژه ای داشته است. از طرفی در سال های اخیر توجه روزافزونی به برنامه ریزی راهبردی به عمل آمده و تنها راه اثربخشی و کارآمدی مدیران در بهره گیری از این شیوه جستجو شده است. تجهیز منابع سازمان و وحدت بخشیدن به تلاش های آن برای نیل به اهداف دراز مدت با توجه به امکانات و محدودیت های درونی و بیرونی سازمان از مشخصه های بارز برنامه راهبردی است. در حقیقت طرح و اجرای این برنامه به سازمان های دولتی و غیر انتفاعی امکان بهره برداری از اتفاقات آینده را می دهد (پیرس و رابینسون 1384).

 تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی

در عین حال نگاهی به دستاوردهای چشمگیر جوامع طی ادوار مختلف و بررسی اولیه شرایط بازار بهداشتی- درمانی و نوسان های محیط داخلی و خارجی حاکم بر آن حاکی از آن است که سازمان­های بهداشتی درمانی نیز مانند دیگر سازمان ها برای تداوم و حفظ بقاء خود نیازمند به کارگیری برنامه راهبردی بوده­اند. در سال 1970 برنامه راهبردی در پاسخ به رشد جمعیت و جهت طراحی ساختار جدید و توسعه خدمات مراقبت بهداشتی وارد حوزه سلامت شد. با ابداع سیستم های پرداخت در سال 1980 برنامه راهبردی برای سازمان های سلامت به عنوان یک ضرورت مطرح شد تا در محیط های رقابتی موفق شوند (آصف زاده، 1387). لذا مدیران سازمان های بهداشتی و درمانی در همه سطوح به درک فرآیند برنامه ریزی راهبردی، اهداف، مزایا، چالش ها و فاکتورهای کلیدی موفقیت آن نیاز دارند. دانشگاه علوم پزشکی قزوین نیز مهم ترین سازمان عهده دار سلامت استان در جهت تحقق اهداف ایران 14700، در سال 1384 اقدام به تدوین برنامه راهبردی و برنامه اجرایی 5 ساله نمود که تدوین آن بر اساس الگوی ارائه شده از سوی ستاد مرکزی وزارت متبوع در سه مرحله انجام شد که عبارتند از مرحله اول پیش برنامه ریزی و تدوین بیانیه رسالت، دورنما و ارزش ها، مرحله دوم تحلیل استراتژیک محیط و مرحله آخر تعین اهداف راهبردی و راهبردها. در سال 1386 نیز با تشکیل کمیته راهبردی و ارزشیابی برنامه استراتژیک فعالیت هایی در راستای اهداف کلان دانشگاه نظیر ارتقاء کیفی منابع انسانی، ارتقاء سطح منابع مالی دانشگاه و افزایش سطح مشارکت مردم و ارتقاء کیفی و کمی خدمات آموزشی، پژوهشی، دانشجویی فرهنگی، بهداشتی، درمانی و دارویی- غذایی صورت گرفته است. اعضای کمیته مذکور از 14 حوزه زیربط در برنامه راهبردی ( شامل حوزه های ریاست، معاونت آموزشی، معاونت پژوهشی، معاونت دانشجویی، معاونت بهداشتی، معاونت درمان، معاونت غذا و دارو، معاونت توسعه مدیریت و منابع، مرکز فوریت های پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشکده دندانپزشکی، دانشکده بهداشت، دانشکده پیراپزشکی، دانشکده پرستاری و مامایی) انتخاب شدند. این کمیته با طراحی فرم های گزارش پیشرفت برنامه راهبردی   ( پیوست شماره 1 ) میزان پیشرفت و تاخیر را در زمینه اهداف حوزه ها ، هر 6 ماه یک بار مورد بررسی قرار داده است. (آصف زاده 1388). لذا این مطالعه با بررسی روند پیشرفت برنامه، تطابق گزارش های ارسالی با شواهد و مدارک موجود، موانع عدم تحقق یا دستیابی به برخی اهداف و نظرسنجی از اعضای کمیته راهبردی و مدیران ارشد دانشگاه، اثربخشی برنامه راهبردی را طی 4 سال 89-86 مورد مطالعه قرار داده است و در عین حال به بررسی دیدگاه کارشناسان برنامه ریزی و مدیران ارشد دانشگاه در خصوص عوامل موثر بر اثربخشی برنامه راهبردی پرداخته تا شکاف ها یا فصل مشترک دیدگاه کارشناسان و مدیران را در این زمینه مشخص نماید.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...