: اعتیاد به مواد مخدر یکی از اساسی ترین مشکلات اجتماعی بشر در عصر حاضر است. یکی از انجمن های شکل گرفته در راستای مبارزه با اعتیاد انجمن معتادان گمنام (NA) است که یک انجمن جهانی با هدف کمک به سایر معتادان برای قطع مصرف مواد مخدر می باشد. این پژوهش به منظور بررسی و مقایسة نیمرخ شخصیتی معتادان گمنام (NA) و غیر گمنام(غیرNA) زندانی مرد در شهر کرمانشاه انجام گرفت.

 تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی

دانلود مقالات

 

روش بررسی:  روش تحقیق این پروژه توصیفی – تحلیلی از نوع مقایسه ای که جامعه آماری آن کلیة زندانی های معتاد در زندان شهر کرمانشاه بود و حجم نمونه مورد نظر با استفاده از فرمول کوکران تعیین گردید که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده تعداد 100 معتاد  NA و 100 معتاد غیر NA  انتخاب شدند. کلیة نمونه ها مقیاس شخصیتی آیزنگ و پرسشنامة جمعیت شناختی را تکمیل کردند، سپس داده های پژوهش به وسیلة نرم افزار  spss-18 و از روشهای آماری توصیفی و t دونمونه ای تجزیه و تحلیل گردید.

 

یافته ها: این پژوهش نشان داد بین نیمرخ ویژگی های شخصیتی معتادان NA و غیر NA زندانی مرد تفاوت معنا داری مشاهده شد. به گونه ای که میانگین نمره ویژگی شخصیتی روان گسسته گرایی و روان آزرده گرایی معتادن NA از معتادان غیر NA کمتر بود اما میانگین نمره ویژگی شخصیتی برون گرایی معتادان NA از غیر NA بیشتر بود و در بعد ویژگی دروغ پردازی بین معتادان NA و غیر NA تفاوت معناداری وجود ندارد.

 

نتیجه گیری: میتوان نتیجه گیری کرد معتادان مردی که در انجمن های معتادان گمنام شرکت می کنند در مقایسه با معتادانی که در این جلسات شرکت نمی کنند دارای ویژگی های شخصیتی متفاوتی هستند. پیشنهاد می گردد با توجه به نتیجه بخش بودن جلسات بهبودی مسئولین زندان در خصوص برگزاری جلسات NA بطور منظم و با تعداد جلسات بیشتری همکاری نموده و در کنار آن جلسات گروه درمانی و روان درمارنی برای بیمارانی که دارای مشکلات شخصیتی می باشند در نظر بگیرند و در صورت امکان برای زندانیان زن هم همین روش اجرا گردد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...