شخصیت آدمی، متاثر از دو عامل اصلی وراثت و محیط است. وراثت، مقدار توانایی و استعداد بالقوه موجود در فرد را مشخص می­کند و محیط مناسب با محرک­های فیزیکی و اجتماعی مطلوب، سبب فعلیت یافتن و شکوفایی این توانایی­ها و استعداد­ها می­شود. در پی تحولات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی چند قرن اخیر، ابتدا در غرب و سپس در دیگر مناطق و کشورهای دنیا، وسایل ارتباط جمعی، به تدریج به یکی از کلیدی­ترین عوامل محیطی موثر بر شخصیت افراد در جوامع بدل شده و در ایجاد عادت ها و رفتار­های مطلوب و مناسب و پرهیز از رفتارهای نا­مطلوب و ضد هنجار در افراد هر جامعه، نقشی تعیین کننده یافته­اند. نشریات، روزنامه­ها و مجلات، نخستین رسانه­های فراگیر جمعی بودند که زمینه­های توسعه فرهنگی و اجتماعی را در غرب، در سده­های 18 و 19 فراهم آوردند. آنها در سده بیستم نیز عاملی

پروژه دانشگاهی

 اساسی در رهبری نهضت­های فکری و سیاسی و اجتماعی در بسیاری از کشورها بودند. از قرن بیستم به بعد، با ورود رادیو و تلویزیون به صحنه ارتباطات، تحولی عمیق در سبک زندگی و اندیشه افراد پدید آمد و دولت­ها از این وسایل ارتباط جمعی، به عنوان ابزار­های موثر در توسعه فراگیری جوامع خود، بهره گرفتند.(مکتبی،1380)

 تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی

شواهد حاکی از آن است که کتاب­خوانی و مطالعه در میان نوجوانان و جوانان کشور، از وضعیت چندان مطلوبی برخوردار نیست(فرهادیان،1381). درصد افراد علاقه مند به کتاب و همچنین زمان مطالعه کتاب (سرانه مطالعه کتاب) نسبت به برخی از کشور های پیشرفته میزان مناسبی نیست و منصور واعظی، دبیر شورای فرهنگ عمومی که در سال 88 سرانه مطالعه در ایران را 18 دقیقه اعلام کرده بود، در تازه‌ترین اظهار نظر خود سرانه مطالعه در ایران را 79 دقیقه در روز اعلام کرد(جمعه 10 آذر ماه 1391روزنامه همشهری).

 

از آنجا که ممکن است برنامه­های رادیویی بازتابی از اهمیت، نقش و کارکرد کتاب و کتاب­خوانی در جامعه باشد و بر روند رغبت مطالعه در جامعه نیز تاثیر گذار باشد، این پژوهش در نظر دارد مفاهیم کتاب و کتاب­خوانی را در برنامه­های رادیویی شبکه فرهنگ را از طریق تحلیل محتوا مورد بررسی قرار دهد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...