تحلیل محتوای برنامه های رادیویی شبکه فرهنگ صدای جمهوری اسلامی ایران در سال 1391 پیرامون موضوع کتاب و کتابخوانی |
شخصیت آدمی، متاثر از دو عامل اصلی وراثت و محیط است. وراثت، مقدار توانایی و استعداد بالقوه موجود در فرد را مشخص میکند و محیط مناسب با محرکهای فیزیکی و اجتماعی مطلوب، سبب فعلیت یافتن و شکوفایی این تواناییها و استعدادها میشود. در پی تحولات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی چند قرن اخیر، ابتدا در غرب و سپس در دیگر مناطق و کشورهای دنیا، وسایل ارتباط جمعی، به تدریج به یکی از کلیدیترین عوامل محیطی موثر بر شخصیت افراد در جوامع بدل شده و در ایجاد عادت ها و رفتارهای مطلوب و مناسب و پرهیز از رفتارهای نامطلوب و ضد هنجار در افراد هر جامعه، نقشی تعیین کننده یافتهاند. نشریات، روزنامهها و مجلات، نخستین رسانههای فراگیر جمعی بودند که زمینههای توسعه فرهنگی و اجتماعی را در غرب، در سدههای 18 و 19 فراهم آوردند. آنها در سده بیستم نیز عاملی
اساسی در رهبری نهضتهای فکری و سیاسی و اجتماعی در بسیاری از کشورها بودند. از قرن بیستم به بعد، با ورود رادیو و تلویزیون به صحنه ارتباطات، تحولی عمیق در سبک زندگی و اندیشه افراد پدید آمد و دولتها از این وسایل ارتباط جمعی، به عنوان ابزارهای موثر در توسعه فراگیری جوامع خود، بهره گرفتند.(مکتبی،1380)
شواهد حاکی از آن است که کتابخوانی و مطالعه در میان نوجوانان و جوانان کشور، از وضعیت چندان مطلوبی برخوردار نیست(فرهادیان،1381). درصد افراد علاقه مند به کتاب و همچنین زمان مطالعه کتاب (سرانه مطالعه کتاب) نسبت به برخی از کشور های پیشرفته میزان مناسبی نیست و منصور واعظی، دبیر شورای فرهنگ عمومی که در سال 88 سرانه مطالعه در ایران را 18 دقیقه اعلام کرده بود، در تازهترین اظهار نظر خود سرانه مطالعه در ایران را 79 دقیقه در روز اعلام کرد(جمعه 10 آذر ماه 1391روزنامه همشهری).
از آنجا که ممکن است برنامههای رادیویی بازتابی از اهمیت، نقش و کارکرد کتاب و کتابخوانی در جامعه باشد و بر روند رغبت مطالعه در جامعه نیز تاثیر گذار باشد، این پژوهش در نظر دارد مفاهیم کتاب و کتابخوانی را در برنامههای رادیویی شبکه فرهنگ را از طریق تحلیل محتوا مورد بررسی قرار دهد.
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-11-21] [ 10:54:00 ب.ظ ]
|