رابطه ویژگیهای شخصیتی و کمالگرایی با اهمالکاری تحصیلی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه |
یكی ازجنبه های مهم زندگی، موفقیت یا عدم موفقیت در تحصیلات دانشگاهی است. موفقیت در دانشگاه میتواند پیشبینی كننده بسیاری از پیشرفتهای دانشجویان در آینده باشد. مانعی مشترك در بین دانشجویان كه از پیشرفت و رفاه آن ها در آینده جلوگیری می نماید مشكلات ناشی از اهمال كاری[2] است(بیگی، بختیاری، محمدخانی و صادقی،1391).
اهمال کاری به تعبیر الیس و ناوس(2002) آن است که کاری که برای اجرای آن تصمیم گرفته می شود؛ بدون دلیل مشخص به آینده محول شود؛ کاری که میتواند حداقل برای خود فرد نتایجی را در برداشته باشد و در عین حال، انجام ندادن آن نیز به زیان شخص است و باعث سرزنش کردن خود میشود. سایر محققان نیز در تعریف، به کاهلی و امروز و فردا کردن در انجام کارهای مهم(در زمان انتظار) همراه با تجارب ذهنی ناراحت کننده اشاره نمودهاند(الیس و جمیز نال،1382؛ لای،1986؛ سنکال،کوئستنر و والرند،1995). اهمالکاری منجر به بروز رفتارهای تاخیری به شکل گوناگون میشود(اسپکتر و فراری[7]،2000).
شواهد فزایندهای وجود دارد كه نشان میدهد اهمالكاری، در اثر عملكرد آكادمیك زیان بخش بوده و به صورت نمرات كم و مشروطی رخ میدهد. همچنین مطالعات نشان داده است كه 70 درصد جمعیت دانشگاه، در تكالیف آموزشی اهمالكارند و احتمالا این نوع اهمالكاری، از دانشجوی سال اول به دانشجوی سال آخر افزایش مییابد. این دانشجویان در هنگام مقاله نویسی، مطالعه ی آزمونها و تكمیل تكالیفی كه اغلب پرفشار و موجد اضطراب است تمایل به اهمالكاری دارند(فراری و تایس،2000). پژوهشگران در حوزهی اهمالکاری بر این باورند که عوامل متعددی میتواند در بروز و تداوم اهمال کاری مؤثر باشد از جمله این عوامل میتوان به ویژگیهای شخصیتی[9] وکمالگرایی[10] نام
برد.
اگرچه خصوصیات شخصیتی زیادی وجود دارد اما از جمله مهمترین و با نفوذترین مدلها در بررسی صفات شخصیت در دهههای اخیر مدل پنج عاملی بوده است که بیش از همه، پژوهش در حوزه شخصیت را به خود اختصاص داده است(نگ[11]،2003). این پنج عامل اصلی شخصیت عبارتند از: رواننژندی[12]، برونگرایی[13]، انعطافپذیری[14]، دلپذیری[15] و وظیفه شناسی[16]، که مککری و کاستا[17](1987) اساسا این پنج عامل را به عنوان تمایلاتی که زمینه زیستی دارند معرفی کردهاند، این دو محقق بیان میکنند صفات شخصیت، مانند خلق وخو، آمادگیهایی درونی در مسیر رشد بوده و اساسا از تاثیرات محیطی مستقل هستند(پرون و جان، بیتا؛ ترجمهی کدیور و جوادی،1385). رابطه میان اهمالكاری و ویژگیهای شخصیتی همواره مورد توجه پژوهشگران بوده است بطوری كه بسیاری از پژوهشگران، برای مثال، سولومون و روت بلوم(1984)؛ واتسون(2001)؛ استیل و همکاران(2001)؛ جانسون و بلوم(1995)؛ دی فابیو (2006)؛ حاتمی و هاشمی(1390)؛ قاسمی، علی مدد، کرمخانی و علی مدد(1391)؛ اگنز، هندریکس و وندروف (2010)؛ عالیشاپور(2012)معتقدند میان اهمالكاری و بعضی از ویژگیهای شخصیتی رابطه وجود دارد.
یکی دیگر از متغیرهایی که میتواند به طور بالقوه بر اهمال کاری تأثیرگذار باشد کمالگرایی است. از جمله مشکلات افراد اهمال کار نداشتن اهداف کوچک و خرد قابل دستیابی است. بنابراین کمالگراها که اهداف بزرگ و بعضا غیر قابل دستیابی دارند گرایش بیشتری به اهمال کاری از خود نشان میدهند. افرادی که دارای باورهای غیر مرتبط با کمالگرایی هستند، درباره توانایی خود برای انجام کارها به نحو شایسته، دچار تردید میشوند. این افراد در صورت انجام ندادن هر کاری با بالاترین کیفیت در شایستگی خود شک کرده و عزت نفس خود را از دست میدهند(نیکدل،1387).
نتایج چندین پژوهش برای نمونه فراری(1989)؛ بوسكو و کاوسس(1998)؛ اونوگبیوز(2000)؛ واسكونسلوس(2006)؛ مولوی(1390)؛ گورویی، خیر و هاشمی(1390)؛ شاطریان محمدی،
پاکدامنساوجی و شاه محمدی(1390)؛ نصری، شاهرخی و ابراهیم دماوندی(1391)؛ نشان داده است که اهمال کاری و کمالگرایی با یکدیگر در ارتباطند. فلت و همکاران(1992) معتقدند کمالگرایی گرایش فرد به داشتن مجموعهای از معیارهای بالای افراطی و تمرکز بر شکستها و نقصها در عملکرد مربوط میشود. به عبارتی، کمالگرایی، تمایل در جهت بی نقص بودن است و کمالگرایان افراطی افرادی هستند که میخواهند در همه جنبههای زندگیشان بیعیب باشند(هویت و فلت،2002).
شناسایی عوامل مؤثر بر اهمالکاری تحصیلی اهمیت فراوان دارد زیرا با شناسایی این عوامل از پیامدهای منفی آن در زمینه مسائل روانی، تحصیلی و هزینه های مادی پیشگیری می شود. در واقع اساسی ترین وجهی که انجام این پژوهش را ضروری میسازد. تأثیرهای نامطلوب اهمال کاری تحصیلی و پیامدهای ناشی از آن به لحاظ تجربی و نظری در این زمینه می باشد. همچنین ضرورت زندگی امروز در جهت استفاده بهینه از سرمایه های زمانی و ذهنی دانشجویان میباشد. پس جا دارد که این مهم مورد توجه و علت یابی قرار گیرد و راهبردهای ایجاد وضعیت مطلوب روشن گردد. بنابراین پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه ویژگیهای شخصیتی و کمالگرایی با اهمالکاری تحصیلی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه انجام گرفت.
[1] . Balkis & Duru
[2] . Procrastination
[3] . Ellis & Knaus
[4] . James & Nall
[5] . Lay
[6] . Senecal & Koestner & Valerand
[7]. Ferrari &Specter
[8]. Ferarry & Tice
[9]. Personality characteristics
[10]. Perfectionism
[11].Neg
[12]. neuroticism
[13].extraversion
[14] .openness
[15] .agreeableness
[16] .conscientiousness
[17]. Mokri & Costa
[18] . Johnson& Bloom
[19] . Di Fabio
[20] . Eggens, , Bosker RJ, & Van der Werf
[21] . Busko & causes
[22] . Onwuegbuzie
[23] . Vasconcelos
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-11-21] [ 09:42:00 ب.ظ ]
|