شناسایی عوامل موثر بر سیستم ارتباط مشتری |
تحقیق:
ظهور فناوری های نوین مانند “فناوری اطلاعات” تاثیرات گسترده و شگرفی بر ابعاد مختلف سازمان گذاشته است. یکی از این ابعاد، موضوع (مدیریت ارتباط با مشتریان) یا به اختصار CRM میباشد. عمق این تاثیر به گونهای است که فناوری اطلاعات یکی از ابعاد اصلی CRM به شمار میآید. کاربرد فناوری اطلاعات از CRM باعث شده تا مفهوم نوینی به عنوان “مدیریت ارتباط با مشتری به صورت الکترونیکی e-CRM ” در سطح سازمان شکل بگیرد(جراحی و دیگران، 1388). CRM بخشی از استراتژی یک سازمان جهت شناسایی و راضی نگهداشتن مشتریان و تبدیل شان به مشتریان دائمی است. همچنین در راستای مدیریت ارتباطات مشتری با شرکت و به منظور به حداکثر رساندن ارزش هر مشتر ی، شرکت را یاری مینماید (صدقیانی،1384). مدیریت ارتباط با مشتری به عنوان یک فرایند، متشکل ازنظارت بر مشتری (مثل جمع آوری داده های مناسب آن ها)، مدیریت و ارزشیابی داده ها و نهایتا ایجاد مزیت واقعی ازاطلاعات استخراج شده ودر تعامل با آنان است(تربان ودیگران[5]،2002). مدیریت ارتباط با مشتری استراتژی جامع کسب و کار وبازاریابی است که فناوری فرایندها و تمام فعالیت های کسب و کار را حول مشتری یکپارچه میسازد(گری و جانگ[6] ،2001). با شناخت و درک بهتر مشتریان قادر به خدمات رسانی بهتر به آنها و حفظ وفاداری آنها نسبت به سازمان خواهد شد این موضوع اصلی مدیریت ارتباط با مشتری است (CRM) . البته، درک معنای CRM هنوز کامل نبوده و در حال رشد میباشد. CRM را می توان به عنوان فلسفه فعالیتهای تجاری درک کرد که فرآیندی تجاری یا یک ابزار فناوری است(رایلس[7]،2001). یک مرجع فلسفه فعالیت تجاری، بیان دارد که CRM عبارتست از جهت گیری رابطه، حفظ مشتری و ارزش گذاری مشتری برتر که از طریق مدیریت فرآیند خلق می گردد. همانطور که یک CRM، یک راهکار فعالیت متمرکز بر مشتری است و هدف آن افزایش رضایتمندی و وفاداری مشتری با ارائه خدمات متعارف و مسئولانه تر به هر مشتری میباشد(کروتیو[8]،2003). CRM به عنوان یک فرآیند کاری «فرآیندی در سطح کلان که فرآیندهای فرعی بی شماری نظیر شناخت دورنمایی وایجاد اطلاعات مشتری را شامل میگردد(سروستیو[9]،1999).
1-3 اهمیت و ضرورت انجام تحقیق
CRM یک تکنولوژی توانمند برای سازمانها جهت تقویت روابط نزدیکتر با مشتریانشان است. یک رابطه مناسب با مشتری، کلیدی برای موفقیت تجاری است (هسیح[10]،2009). رابطه سازی و مدیریت، یا آنچه که به عنوان بازاریابی رابطهمند نامیده شده و روشی است که منجر به بازاریابی میگردد(گرونروس[11]،1994). استفاده از سیستمهای مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) اهمیت روز افزونی برای بهبود ارزش حیات مشتری یافته است (وینر[12]،2001). درک نیازهای مشتری و ارائه خدمات منطبق با نیاز آنان به عنوان عامل تعیینکننده موفقیت و شکست شرکتها میباشند(کینگ وبرگس[13]،2008). امروزه شرکتها اهمیت روز افزونی را برای مدیریت ارتباط با مشتری به صورت الکترونیک (e-CRM) قائلاند. e- CRM تاکید بیشتری برروی شخصی سازی، فناوریهای بازاریابی مستقیم و ارائه خدمات متمایز را دارد و نیازهای مشتری را در تمام جنبههای یک فعالیت تجاری دنبال میکند. E-CRM، این امکان را برای مشتریان فراهم میکند تا با برقراری ارتباط موثر با شرکت، پتانسیلهای خود را به عنوان مشتری بیشترآشکار نمایند تا شرکت و مشتری هر دو از این رابطه منتفع شوند(دمیترادیس ودیگران[14]،2008). در این پژوهش سعی میشود با ادبیات موجود ابتدا متغیرهای موثر در ایجاد سیستم ارتباط با مشتری مطالعه و آزمون نمود و به تعیین ارتباط بین ساختار این متغیرها پرداخت. در نهایت به این نتیجه دست یابیم که آیا این متغیرها میتوانند موجب ایجاد سیستم ارتباط با مشتری قوی شوند؟ باتوجه به توضیحات فوق نتایج حاصل از این پژوهش میتواند بسیار با اهمیت باشد. نتایج حاصل از این تحقیق میتواند به مدیران (صنعت بانکداری)در طراحی و ایجاد ساختاری مبتنی بر CRM کارآمد در بانک ملت مورد استفاده قرار گیرد.
1-3-1 جنبه جدید بودن و نوآوری در تحقیق:
مطالعات زیادی در زمینه سیستم ارتباط با مشتری انجام شده که در بخش مرور ادبیات و سوابق به تعدادی از آنها اشاره شد، اما با توجه به بررسیهای بعمل آماده در بین پایان نامه ها و مقالات انجام شده از طریق سایت های دانشگاه های کشور و سایت پایگاه اطلاعات علمی و همچنین سایتهای معتبرIrandoc.com پایان نامه ای در مورد سیستم ارتباط با مشتری (مطالعه موردی بانک ملت ) که به بررسی همزمان 7 متغیر تاثیر گذار برCRM انجام نگردیده است که از نظر گستردگی با پژوهشهای حاضر نیز متفاوت میباشد. در این تحقیق به ارتباط بین مولفههای تاثیرگذار و سیستم ارتباط با مشتری پرداخته شدهاست و سیستم جامعی را معرفی مینماید، که در نوع خود جدید بوده و تا بحال پژوهشی کامل و مشابه در این خصوص صورت نگرفته است.
1-4 اهداف مشخص تحقیق
1-4-1 هدف اصلی:
- شناسایی عوامل موثر بر سیستم ارتباط مشتری دربانک ملت استان کرمانشاه.
- اهداف فرعی:
- شناسایی سازه های تاثیر گذار بر سیستم ارتباط مشتری.
- اندازه گیری هریک از سازه های تاثیرگذار بر سیستم ارتباط مشتری.
- رتبه بندی هریک از سازه های تاثیرگذار بر سیستم ارتباط مشتری.
- استخراج مدل مفهومی نسبت به سازه های تاثیرگذار بر سیستم ارتباط مشتری.
- بسط ونتیجه گیری از مدل مفهومی استخراج شده نسبت به سازه های تاثیر گذار بر سیستم ارتباط مشتری.
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-11-21] [ 09:51:00 ب.ظ ]
|