بررسی ویژگی های زبان شناختی پیامک های زبان فارسی |
در ایران در دهة 80 هجری شمسی سیستم پیام كوتاه راه اندازی شد. از آنجا كه پیامهای متنی كه از طریق اپراتورها ارسال میگردد برای تماسهای تلفنی طراحی شده است و برای ارسال دادهای نمیباشد. بنابراین با محدودیت حجم در پیامكها مواجه هستیم كه حجمی معادل 140 بایت داراست كه معادل 160 حرف میباشد. همین محدودیت كاربر را به سوی زبان جدیدی برای تعامل از طریق پیامك سوق میدهد زبانی كه با استفاده از حداقل حروف حداكثر كارایی را داشته باشد. این مورد میتواند تا حدودی با زبان اینترنت مشابه باشد. بنابراین بر اساس اصل اقتصادی همین امر موجب محدودیت استفاده از پیامك میشود و كاربر را به سمت استراتژیهای جدیدی سوق میدهد تا در حجم و هزینه صرفه جویی كند. تورلو[3] در این مورد معتقد است: «sms موجب افزایش «عملكرد نیاز به سرعت » شده است كه با عصر حاضر كه سرعت لازمه زندگی است، كاملاً همخوانی دارد.» (تورلو، 2004: 123).
این راهكارها در جهت استفاده بهینه از فضای محدود پیامك انجام میشود كه شامل ابداع كلمات جدید، اختصارات، استفاده از شکلکها و سیستم علامت گذاری در پیامك میباشد. به طوری كه ما را با نسل اس ام اسی مواجه میكند. نسلی كه از زبان اس ام اس (پیامك) به راحتی استفاده میكند و موجب ایجاد گونه جدیدی از ارتباطات شده است.
ناگفته نماند كه این نوع كاربرد از پیامك در واقع منشأ اینترنتی دارد كه در چت رومهای اینترنت نظیر این نوع ارتباط را میتوان یافت.
زبانی كه كریستال[4] آن را زبان اینترنت[5] مینامد بر اساس ویژگیهای زبان گفتاری و نوشتاری است. زبان اینترنت ویژگیهای مشتركی با نوشتار دارد به طوری كه همانند یك سیستم پایه عمل میكند (كریستال، 2001).
انواع مختلفی از متون نوشتاری را میتوان در اینترنت یافت. اعم از ادبیات، علمی، مذهبی و… . نویسندههایی كه افكار خود را با خواننده در میان میگذارند بدون آنكه با خوانندگان در ارتباط باشند و یا خوانندگان خود را بشناسند، ارتباطهای یك طرفه ایجاد میكنند. این نوع از ارتباط همانند كتابهای موجود در بازار است كه نویسنده بدون آنكه با خواننده ارتباط برقرار كند، مینویسد.
زبان اینترنت همچنین ویژگیهای زبان گفتار را نیز داراست. به طوری كه تشابه زیادی با چت رومها دارد. نمادهای دیداری و تنوعی كه در آن
مشاهده میكنیم از آن جمله است. همچنین همانند زبان گفتار انتظار جواب سریع از طرف مقابل را داراست و همانند زبان گفتاری این عكس العملها پایدار نیستند، میتوانند جایگزین یا حذف شوند و همانند ویژگیهای زبان محاوره غیر رسمی باشد. بنابراین زبان اینترنت میتواند به عنوان گونهای از نوشتار كه شبیه به گفتار است در نظر گرفته شود (كولات[6] و بلمور[7]، 1996).
به بیان دیگر كاربران از زبان به گونهای استفاده میكنند كه در مكالمات روزمره استفاده میشود، با این تفاوت كه این مكالمات به شكل محاورهای و غیر رسمی نوشته میشود (كولات و بلمور، 1996).
اگرچه زبان اینترنت تا حدود زیادی به زبان گفتاری و محاورهای شباهت دارد ولی از برخی جهات با آن متفاوت است. عدم حضور فاكتورهای زبان شناختی یكی از این فاكتورهاست كه در محاوره استفاده میشود (كریستال، 2001).
تاكنون دریافتیم كه زبان اینترنت و پیامك تشابه زیادی دارند و هر دوی آنها با زبان گفتار و نوشتار از برخی جهات مشابه هستند. اگرچه در پیامكها و زبان اینترنت فاكتورهای زبان محاوره از قبیل حركات دست[8]، تغییر تن صدا[9] و … را نداریم ولی اینگونه حركات با ابداعات خلاقانهای نظیر فاصلهگذاری بین حروف، نقطه گذاری و حروف بزرگ نویسی جایگزین شده است (وری، 1996) و در این پروسه بسیاری از قوانین سنتی گرامر و سبك[10] نادیده گرفته میشود (تورلو، 2004).
استفاده خلاقانه از سمبلها و فضاهای خالی در پیامكها بیانگر معنا و یا تأكید میباشد كه نمونه آن را در جاهایی كه از حروف تكراری به صورت متوالی استفاده میشود شاهد هستیم نظیر (آخخخخ!) یا (هوراااا) و در انگلیسی (Oooops) و یا تكرار علامتهای نقطه گذاری مثلاًَ: هنوز بیداری ؟؟؟؟!!!! كه در این مثال بیانگر تعجب است و یا استفاده از بزرگ نوشتن حروف در كلمات برای بیان تأكید مثلاً: NO!
از دیگر ویژگیهای زبان پیامك میتوان به این موارد اشاره كرد:
- تلفیق و اختلاط كلمات مثلاً WebEnglishWeblish یا فینگلیش فارسی و انگلیسی
- استفاده از اختصارات و سرواژهها Rolling on the floor laughing ROFL
- حداقل استفاده از سیستم نقطه گذاری و استفاد ه از حروف بزرگ در كلمات
- ایجاد خطاهای تلفظی[11]
- استفاده كمتر از سلام و احوالپرسی در شروع مكالمات: Dear X , Hello
- استفاده از شكلكها[12] J L
- استفاده از خط ریباس today 2day مر30 مرسی
- استفاده نكردن از ضمایر
(هری، 1996، وری، 1996، تورلو، 2004)
این ویژگیها موجب میشود تا ما با گونه جدیدی از زبان تحت عنوان زبان پیامكی مواجه باشیم كه با زبان معیار تفاوتهایی دارد و ما را بر آن میدارد تا این زبان پیامك را به عنوان زبان جدیدی در نظر بگیریم و به مطالعه و بررسی ویژگیهای زبان شناختی آن بپردازیم.
در این تحقیق سعی كردم زبان پیامك را از جنبه صرف و نحوی مورد بررسی قرار دهم.
1-3- سؤالات تحقیق
- آیا ویژگیهای صرفی زبان پیامك با زبان معیار متفاوت است؟
- آیا ویژگیهای نحوی زبان پیامك با زبان معیار متفاوت است؟
1-4- فرضیههای تحقیق
- ویژگیهای صرفی زبان پیامك با زبان معیار متفاوت است.
- ویژگیهای نحوی زبان پیامك با زبان معیار متفاوت است.
1-5- اهمیت و ضرورت تحقیق
امروزه با توجه به اینکه پیامک ها بخشی از روزمرگی قشر وسیعی از جامعه را تشکیل داده و تبادلات کلامی و ارتباطات روزانه آنان از این طریق میسر می گردد، شاهد آنیم که پیامک به صورت زبان جدیدی در حال ظهور می باشد. کلمات مختصر، عدم رعایت نشانه گذاری ، استفاده از شکلک ها بخشی از این زبان می باشد که بی تردید بر زبان معیار تاثیرگذار خواهد بود و تحقیق بیشتر در این زمینه را می طلبد.
1-6- اهداف تحقیق
با عنایت به تاثیر پدیده پیامک بر زبان معیار چه در حوزه نوشتاری و چه در حوزه گفتاری،
به نظر می رسد نتایج این پژوهش در فرهنگستان زبان و ادب فارسی وزارت آموزش و پرورش به صورت عملی کاربرد مطلوبی خواهد داشت. فرهنگستان با ارزیابی تاثیر این پدیده می تواند راهکارهایی را پیش بینی نموده و از تاثیرگذاری مثبت پیامک در حوزه زبان فارسی بهره ببرد.وزارت آموزش و پرورش نیز با اتخاذ روشهای مناسب در توسعه این پدیده با رویکرد مثبت و ضمانت اجرا در جلوگیری از استفاده نامطلوب پیامک میتواند گامهای جدیدی بردارد. البته به نظر میرسد وزارت فن آوری و ارتباطات نیز میتواند از این پزوهش در حوزه های تخصصی خودش بهره برداری نماید
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-11-21] [ 07:41:00 ب.ظ ]
|