طرح و ضرورت مسئله

 

عمدتاً و به طور مرسوم در تئوری و تاریخ معماری به بناهای شاخص و با­عظمت توجه شده است. در این نوع برخورد تمرکز بیشتر بر روی آثار انسانهای خارق العاده و ساختمانهای نادر صورت گرفته است. اگر چه چنین بناهایی از نظر فضا، کیفیت و تاثیرگذاری دارای اهمیت هستند اما از نظر تعداد بی­اهمیت تلقی می­شوند. واقعیت این است که محیط مصنوع – که حاصل کار معماری مردمی است – عموماً در تاریخ و تئوری معماری به فراموشی سپرده می­شود. (راپوپورت، 1388، 12) از سوی دیگر بناهای صاحب سبک را نیز باید در بستر شبکه­های بومی و روابطی که با آن دارند مورد بررسی قرار داد. قطعاً درک این بناها بدون توجه به بستری که بنا در آن ساخته شده کامل نخواهد بود.

 

هر معمار حتما در مقطعی از فعالیت شغلی یا تحصیلی خود با مقوله مسکن به صورت مستقیم روبرو می­شود و به جرات می­توان گفت تقریبا همه حوزه­های معماری، به صورت مستقیم یا غیر مستقیم با بحث مسکن در ارتباط هستند.

 

با وجود مطالعات بسیار گسترده و فراوان در این زمینه و با مشخص شدن مشکلات کالبدی در بسیاری از مجتمع­های مسکونی در اوایل نیمه دوم قرن گذشته، ضرورت حمایت و مطالعات اجتماعی بیشتر و همین طور یک دستور کار طراحی کالبدی در طراحی شهری آشکار شد و به نظر می­رسد همواره نکات مبهمی در رابطه با طراحی مسکن و مجتمع­های مسکونی وجود دارد.

 تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی

دانلود مقالات

 

 

 

اهداف

 

مشکلات پروژه­های مسکونی فراوانی در ایالات متحده، انگلستان و فرانسه، محدودیت­های معماری و شکل کالبدی را با توجه به عنوان تعیین کننده­ی رفتار اجتماعی- چه خوب و چه بد- نشان دادند و به این ترتیب چنین ضرورتی در دهه­ی 1930 شناخته شد، ولی به دلایلی تا دهه­ی 1950 یا به فراموشی سپرده شد و یا اینکه مورد بی­توجهی قرار گرفت. با نگاهی به آنچه گذشت مشخص می­شود که لازم است به فضای بین ساختمانها و عرصه­ی عمومی و طرح­های بزرگ معماری و همچنین تسهیلات عمومی توجه بیشتری مبذول شود. ( لنگ، 1386، 239) با توجه به موارد مذکور، در این طراحی، مسکن بهینه با در نظر گرفتن یافته­های علوم رفتاری و با توجه به مسائل اجتماعی انسان در راس کار قرار گرفت.

 

مشارکت خانواده در اجتماعی بزرگتر، بوجود آوردن حس امنیت، تعامل با انسانهای دیگر و گاهی جلوگیری از نفوذ برخی افراد یا گروه­های خاص، طراحی مسیرها مسکونی با اصالت دادن انسان به جای ماشین، ایجاد امکان شناسایی افراد خودی از غیر، عدم تجاوز سرزده غریبه­ها به فضاهایی که ساکنین آن را نیمه خصوصی و یا فضای جمعی ساکنین به حساب می­آورند، تشخیص درست و توجه به سلسله مراتب فضاها از عمومی تا خصوصی، تعیین مرتبه هر یک از فضاها (از خصوصی تا عمومی ) از طریق مشخص نمودن واضح آن که توسط ساکنین و غریبه­ها قابل تشخیص باشد، توجه به فضای باز مورد نیاز اطفال نوپا، طراحی محیط­های دسترسی به گونه­ای که تحت اشراف پنجره­های واحدهای مسکونی باشد و در انتها افزایش احساس مالکیت و مسئولیت ساکنان نسبت به محیط­شان اهداف اصلی این طرح می­باشد.

 

سوالات تحقیق

 

شاید بتوان گفت طراحی پاسخ عملی به مجموعه­ای از سوالات و نیازهاست. در واقع طراح پس از بررسی عنوان صورت مسئله و قبل از شروع به طراحی میبایست سوالات عمده­ای را که با آنها روبروست پیدا کند و به شکل مناسبی به آنها پاسخ دهد. بنظر میرسد در طراحی مجتمع مسکونی با توجه به علوم رفتاری سوالات کلیدی موارد زیر باشند:

 

عوامل محیطی موثر و متاثر از طراحی خانه چه چیزهایی هستند؟

 

چگونه می­توان تاثیر عوامل محیطی- اجتماعی مثبت را با توجه به رویکرد خانه مطلوب تقویت کرد و از اثرات نامطلوب پرهیز کرد؟

 

تاثیرات مثبت اجتماعی یک خانه بر محیط اطرافش چیست و چگونه میتوان فضای عمومی امن و مطلوبی در اطراف یک خانه بوجود آورد؟

 

 

 

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...