ایران کشوری است که دارای تمدن و فرهنگی غنی می‌باشد، این فرهنگ و تمدن چنان قوی است که در طول تاریخ پرفراز و نشیب آن، توسط فرهنگ‌ها و اقوام دیگر مورد تاخت و تاز قرار گرفته ولی بدلیل ریشه‌دار بودن و عمیق بودن باورهای فکری و غنای فرهنگی مردم آن، کمتر تحت تاثیر قرار گرفته است و همواره رذالت‌های فرهنگ مهاجم را در خود هضم نموده و نقاط قوت فرهنگ مهاجم را برای هر چه بهتر زندگی کردن خود به خود جذب نموده است. جلوه و نمود این پیشینه تاریخی در فرهنگ و تمدن امروزه، بر پیشانی ایران و ایرانیان به صورت رفتارهای متمدنانه در داخل و خارج کشور به وضوح دیده می‌شود و این رفتار و برخورد انسانی ناشی از تعلیمات و تاثیرات دنیای پست‌مدرن امروزی نمی‌تواند باشد، بلکه ناشی از یک بنیه و فطرتی پاک است که درازای آن به طول تاریخ می‌انجامد. شناساندن این فرهنگ و این تاریخ کهن به جهانیان یک امری واجب بر هر ایرانی می‌باشد و هرگونه سهل‌انگاری در این راستا دردی بر پیکره فرهنگی این جامعه می‌افزاید و بغضی بر گلوی انسان می‌آورد که جز با عطش جلوه پیدا کردن این فرهنگ ناب و اصیل در فرهنگ جهانیان فروکش نمی‌کند. امروزه برخی از کشورهای در حال توسعه و توسعه‌یافته با بوق و کرنا کردن فرهنگ‌های ساختگی توسط کارگردانان و نویسندگان و دور از ریشه تاریخی در دستگاه‌های تبلیغاتی خود چنان گوی سبقت را از کشورهای صاحب تمدن ربوده‌اند که گویی فرهنگ ایرانی به عنوان یک

پایان نامه های دانشگاهی

 کشوری با دیرینه بسیار غنی نقشی در متمدن‌سازی دنیای غرب و شرق داشته ‌است. این جسارت فرهنگی تا به‌جایی است که برخی از مشاهیر فرهنگی ما به‌نام کشورهای تازه به‌دوران رسیده مصادره می‌شوند و این کشورها با تبلیغات گسترده در قبولاندن آن‌ها به دهکده جهانی از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنند.

 

هنر معماری ایران نیز یک هنری برخاسته از فطرت پاک و ناب انسانی می‌باشد که از نقش دل ایرانیان برخاسته و در نقش و نگار معماری ایرانی نشسته است. این دل‌ربایی و زیبایی در معماری ایرانیان برخاسته از دل و فرهنگی غنی است که آثار به جا مانده از تاریخ پرافتخار ایرانیان گواه آن می‌باشد. امروزه بر کسی پوشیده نیست که نقش معماری بر روان و افکار و اندیشه انسان امری قابل قبول و تجربه شده است. از طرفی فلسفه، اندیشه و جهان‌بینی نیز بر معماری تاثیر بسزایی دارد. حال اگر به این نکته اشاره کنیم که ارتباط دوطرفه بین معماری و فلسفه می‌تواند راه سعادت بشر را تامین کند سخنی به گزاف نگفته‌ایم. معماری، جلوه تجسم عقل است نه عقلی که محدود به گفتن کلمات می‌باشد بلکه فراتر از محدودیت‌های زبان است و چه بسا اگر معماری نبود انسان در به نمایش گذاشتن زیبایی درون خود ناتوان می‌گشت.

 

امروزه در دنیای مدرن با گسترش فناوری‌ها و تکنولوژی‌های نو هرکسی قادر به ارائه تجسمات و تخیلات خود در دهکده کوچک جهانی است و بروز همه این تنوعات و تجسمات در این دنیا، انسان امروزی را مات و مبهوت می‌کند. آنچه که مهم است نمی‌توان خود را در این گردباد جهانی معلق گذاشت، و نظاره‌گر جهت‌یافتن ذهنیات و افکار خود بر اساس هرج‌ومرج فضای ذهنی دیگران شد. امروزه از پس هر رنگ، رنگی دگر می‌آید و در قالب و لعابی خاص، بخشی از ذهن خام ما را پرورش می‌دهد. اگرچه این تنوع کثرت اندیشه و فکر امری پسندیده است و مکمل این ضرب المثل ایرانی که همه چیز را همگان دانند است، اما نداشتن سهم در این دانستن برای ما ایرانیان که دارای فرهنگی غنی و تاثیر‌گذار بوده‌ایم قدری آزار دهنده است. لذا بایستی در این دهکده هم به نحوی روزگار گذراند، که ایرانیان با فرهنگ اصیل بدان شهرت داشتند. یعنی با پذیرفتن و انتخاب آگاهانه محاسن فرهنگ‌های دیگر و افزودن آن به محاسن خود و با طرحی نو در انداختن، نقش خود را در این تنوع ایفا کرد.

 

هنر معماری همواره ازجمله کارآمدترینِ ابزارها در ایجاد زمینه‌ای مناسب برای ارائه افکار و اندیشه محسوب می‌گردد. معماری ایران یکی از مهمترین ارکان فرهنگی جامعه ایران است که پیشینه قوی و ثابت شده‌ای دارد. این ابزار فرهنگی امروزه به دلیل مشکلات خاص خود تا حدودی به فراموشی سپرده شده است، لذا بایستی به احیای این ابزار بپردازیم و با تفکر و تعقل با آشنایی و مطالعه در مبانی نظری و فلسفی دنیا بنیان‌های نظری و فلسفی خود را محکم و از سر شناخته، به انتخاب و خلق آثار نو که مقبول جامعه‌ی امروزی است، بپردازیم. یکی از مشکلات اساسی جامعه‌ی معاصر ما فقر فلسفه است و بایستی تا حد امکان در زدودن این نقیصه در دانشگاه‌ها و نسل جدید معماران امروزی بکوشیم. شناخت آثار فرهنگی، معرفی و مطالعه آن‌ها یکی از مهمترین الزامات توسعه‌ی فرهنگی است، لذا مطالعه در آثار معماری و شناخت دیدگاه‌ها، مبانی فلسفی و نظری در پس زمینه‌ی ‌آن‌ها به‌خصوص در دوران معاصر ایران می‌تواند نقش مهمی در بروز، شکل‌گیری و جهت‌دهی اندیشه‌ی نسل جدید معماران و هنرمندان ما باشد. باشد که معماران امروزی بتوانند از فلسفه‌های جاری بر افکار مطلع گشته و دست به خلق آثاری درخور جامعه‌ی مدرن و با فرهنگ غنی ایران فایق آیند.

 

1-2-  مسأله‌ی اساسی تحقیق

 

در این تحقیق سعی بر آن شده است که مبانی فلسفی و نظری در هنر و معماری مورد مطالعه و رصد قرار گیرد. همچنین دوره‌های تاریخی مهم تاثیرگذار که به دنیای امروزی یعنی دنیای پسامدرن رسیده است بررسی شود و همزمان معماری معاصر ایران نیز مورد مطالعه قرار بگیرد. موضوع اصلی بررسی ریشه‌های پست‌مدرن و اندیشه‌ی تکثرگرایی و نمود آن در معماری معاصر ایران می‌باشد. در نهایت با تفسیر و تحلیل موزه هنرهای معاصر که یکی از برجسته‌ترین بناهای [پست‌مدرن] معاصر است، جریان فکری حاکم بر آن مورد بحث واقع شده و نحوه‌ی تأثیر تفکر پسامدرن کثرت‌گرا در معماری معاصر ایرانی به‌نمایش گذارده شود.

 

در واقع این پژوهش تلاشی است تا بدانیم آیا تکثرگرایی بعنوان یکی از مولفه­های پست‌مدرنیسم نمودی در معماری معاصر ایران پیدا کرده است یا خیر و با توجه به زمینه­های مورد نیاز این نمود بررسی کنیم که آیا ایران معاصر نیازی به این مولفه در معماری خود دارد یا خیر. در واقع این پژوهش را می توان به دو مولفه تجزیه کرده و هر یک را بررسی و سپس نسبت آنها را با یکدیگر تحلیل کرد.

 

قسمت اولی که مورد بررسی قرار می‌گیرد مبحث تکثرگرایی در پست‌مدرنیسم بوده و دیگری معماری معاصر ایران می‌باشد. ما با روشن کردن این دو مولفه می‌خواهیم تناسب و لزوم بین آن‌ها را بررسی کنیم.

 

در قسمت اول ابتدا باید پست‌مدرنیسم را که ریشه ایجاد تفکر تکثرگرایی است مورد بررسی قرار دهیم و برای شناخت پست‌مدرنیسم ابتدا باید دوران مدرن را بشناسیم چون این دوران راهی برای گذار از پست‌مدرنیسم بوده است. در پست‌مدرنیسم مبحث پلورالیسم را برجسته و ریشه­ی آن را در مبنایی‌ترین معنا که در نظریه حقیقت و شناخت مطرح شده است، تعریف کرده؛ سپس این مبحث را در حوزه­های گوناگونی چون سیاست، اجتماع، دین و هنر مورد مطالعه قرار خواهیم داد.

 

در قسمت دوم بحث، مولفه‌ی دوم مطروحه تحت عنوان معماری معاصر ایران، را بررسی و تحلیل کرده و سعی می­کنیم تعریفی از معماری امروز ایران ارائه دهیم. در این قسمت سعی­خواهیم کرد که نمود معماری پست‌مدرن را در صورت وجود در معماری ایران یافته و به بررسی نمونه­ای از بناهای پست­مدرن موجود بپردازیم. در نهایت به‌بررسی نسبت معماری معاصر و مبحث تکثرگرایی، زمینه­ها و تمایلات ایجاد این مولفه در معماری معاصر پرداخته و با توجه به اطلاعات حاصل فرضیه مورد بررسی در این پژوهش را تایید و یا تکذیب خواهیم کرد.

 

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...