بررسی عوامل کلیدی موفقیت درپیاده سازی مدیریت ارتباط با مشتری در دفاتر خدمات گردشگری ایران |
دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی به عنوان عنصری واسطهای میان عرضهکنندگان اصلی خدمات همچون تورگردانان یاشرکت های حمل ونقل و هتلها از یک سو وگردشگران متقاضی سفر از طرف دیگر عمل میکنند. توفیق یا عدم توفیق این واسطهها بر موفقیت یا شکست برنامههای مقاصد گردشگری و عرضهکنندگان خدمات گردشگری بهشدت تأثیرگذار است(رنجبریان/زاهدی،1384). بهعبارت دیگر میتوان گفت که فعالیت آژانسهای مسافرتی یک کار تخصصی است که از برنامهریزی در خطوط سیر و سفر، اسکان، تبدیل پول، ارایه آییننامهها و دستورالعملهای مربوط به مقاصد مختلف و تمام اهداف مورد نیاز در مسافرت و فرصتهای مسافرتی آگاهی کامل دارد. به بیان کوتاه امور آژانسهای مسافرتی یک تخصص و یک کار مشاورهای است (قرهنژاد، 1386). مدیریت بنگاههای فعال در این صنعت باید با درایتی که به خرج میدهند، زمینه پیشرفت خوشآیند این صنعت را فراهم سازند(شریعتی و فروزان، 1390). محیط بهشدت رقابتی صنعت، بنگاههای فعال در زمینه گردشگری را وادار میکند تا دنبال روشهای جدیدی برای بهبود مزیتهای رقابتی خود باشند( Zang & et all,2009).
رضایت مشتری عامل اصلی موفقیت در بسیاری از سازمانهاست و در تحقیقات متعدد به رابطه رضایت مشتری با ارتباط دهان به دهان، وفاداری، تکرار خرید و افزایش سودآوری سازمانها اشاره شده است (فرنادز گنزالس و پرداو ،2007). سازمانها با درکی که از اهمیت رضایت مشتری کسب کردهاند بهتدریج در حال فاصلهگیری از بازاریابی سنتی و گرایش بهسمت بازاریابی رابطهمندمیباشند(رنجبریان و برازی، 1388).
مدیریت ارتباط با مشتریان یک راهبرد کسب و کار است که در آن از یک طرف با هدف افزایش سود و درآمد برای سازمان و از طرف دیگر افزایش رضایت و وفاداری مشتریان ارایه شده است. مدیریت ارتباط با مشتری مجموعهای گسترده از ابزارها، فناوریها و فرآیندهاست که با هدف ارتقاء سطح رابطه با مشتریان و به منظور افزایش فروش مورد استفاده قرار میگیرد. اگرچه مشخص است که ابتکارات مربوط به مدیریت ارتباط با مشتریان بر عملکرد سازمان تأثیر دارد، اما بسیاری از شرکتها در استقرار و پیادهسازی مدیریت ارتباط با مشتریان شکست میخورند(هادیزادهمقدم/همکاران، 1389). درصنایع خدماتی که ارایهی خدمات مستلزم برقراری ارتباط و تعامل با مشتری است، رضایت کلی مشتریان مبتنی بر چگونگی رویایی کارکنان و تجربه آنان از سازمان است. لذا جای تعجب نیست که شرکتها منابع قابل توجهی را صرف اندازهگیری و مدیریت رضایت مشتری میکنند. بنگاههای اقتصادی برای بهبود رضایت و وفاداری مشتری باید درخصوص عوامل مؤثر بر رضایت مشتری و مراجعه مجدد او تحقیق کنند و از طریق تأمین رضایت مشتری به وفاداری آنان دست یابند (لائو و همکاران، 2004). آگاهی کامل از مشتری، نیازها و خواستهی او مستلزم برقراری روابط نزدیک با مشتری است(دوبیسی و واه، 2005 ). واضح است شناسایی این عوامل سازمانها را در برنامهریزی و استقرار ابتکارات مدیریت ارتباط با مشتری یاری رسانده و خطرات شکست سازمانها را کاهش میدهد(هادیزاده مقدم و همکاران، 1389).
CRMبهعنوان یک پارادایم ظهور یافته در بازاریابی توسعه نخواهد یافت تا زمانیکه ابعاد کلیدیاش شناخته و عملیاتی شوند (ملک اخلاق و همکاران،1390). عوامل کلیدی توفیق آن عوامل یا فعالیتهایی هستند که تمرکز بر آنها، دستیابی به اهداف را بسیار تسریع و تسهیل میکند و عدم توجه به آنها مانع دستیابی برنامهها به اهداف میشود (همان).
CRM استراتژی یکپارچه و فرآیندی است که سازمان را قادر میسازد تا به شناسایی، انتخاب و حفظ مشتریان بپردازد و با ایجاد و حفظ روابط بلند مدت با مشتریان، بهصورت سودآور به آنها خدمت رسانی کند(ساین، تسه وییم، 2005)CRM . نیاز به طراحی مجدد سازمان و فرآیندهای آن برای جهتدهی آنها به سمت مشتری دارد، بنابراین شرکتها با شخصیسازی محصولات و خدمات خود بهصورت بهینه قادر به برآورده ساختن نیازهای مشتری خواهند بود و در نتیجه باعث روابط بلندمدت با مشتری، سودمندی و رضایت دو طرفه میگردد(گاردیو،اروآ وپادی یلا،2011).
تحقیق حاضر در پی پاسخ به این سئوال اساسی است که: عوامل کلیدی موفقیت در پیادهسازی مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) در دفاتر خدمات گردشگری استان گیلان کدامند و اولویتبندی آنها چگونه است؟
. Customer Relationship Management.1
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-11-22] [ 04:28:00 ق.ظ ]
|